Verschillen in slagaderverkalking

Onderzoeker Aisha Gohar ontdekte nieuwe verschillen tussen mannen en vrouwen met slagaderverkalking en hartfalen.

Zeer hoog cholesterol bij vrouwen vaak door erfelijke aanleg

Een zeer hoog LDL-cholesterol bij jonge vrouwen komt vaak door een erfelijke aanleg. Dit ontdekten onderzoekers van het UMCG met steun van de Hartstichting. Met deze kennis hopen ze de diagnose en preventie van hart- en vaatziekten bij vrouwen te verbeteren.

Extreem hoge bloeddruk tijdens zwangerschap

Vrouwen met een extreem hoge bloeddruk tijdens hun zwangerschap hebben daarna vaker kalk in hun bloedvaten dan andere vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van Gerbrand Zoet van het UMC Utrecht, gesteund door de Hartstichting. De vrouwen komen mogelijk te laat bij hun huisarts voor medicijnen tegen hart- en vaatziekten.

Begeleiden vrouwen met overgewicht en kinderwens werkt goed

Begeleiding van vrouwen met overgewicht en een kinderwens bij hun leefstijl heeft positieve gevolgen voor hart- en vaten. Dit blijkt uit de onderzoekonderzoeksresultaten van het AMC in Amsterdam en het UMCG in Groningen, die op 12 januari verschenen in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. De Hartstichting steunde het onderzoek.

Vrouwen moeten eerder de juiste medicijnen krijgen
— Onderzoeker Gerbrand Zoet
Foto van Gerbrand Zoet

Ontvang maandelijks onze nieuwsberichten in jouw mailbox.
Een vrouw gebruikt haar laptop