Boezemfibrilleren voorkomen door eiwitnetwerken te beschermen

Een nieuwe behandeling die hartspiercellen beschermt en boezemfibrilleren voorkomt. Daaraan werkt moleculair bioloog Deli Zhang van het VUmc. Ze doet dit door eiwitnetwerken in de hartspiercel te onderzoeken.

Afbraak eiwitnetwerken

“Recent heb ik ontdekt dat de afbraak van bepaalde eiwitnetwerken in de hartspiercel boezemfibrilleren verergert”, licht Deli Zhang toe. Eiwitnetwerken die ervoor zorgen dat de hartspiercel zijn vorm behoudt. Doordat deze eiwitnetwerken door boezemfibrilleren kapot gaan, ontstaan beschadigingen in de hartspiercel. Hierdoor verliest de hartspiercel  zijn structuur, waardoor het niet goed kan samentrekken.

Oorzaak aftakeling

“Allereerst ga ik onderzoeken wat de belangrijkste stappen zijn in de aftakeling van de eiwitnetwerken en de hartspiercel. Mogelijk zijn die met medicijnen te beïnvloeden”, licht Deli Zhang toe. Ook gaat ze het bloed en hartweefsel van patiënten met boezemfibrilleren onderzoeken. Ze wil ontdekken welke beschadigingen samengaan met risicofactoren voor boezemfibrilleren. Denk bijvoorbeeld aan hoge bloeddruk.

Verschillen mannen en vrouwen

Deli Zhang analyseert ook of bepaalde veranderingen vaker optreden bij mannen of vrouwen. Bij vrouwen keert de ritmestoornis ondanks behandeling vaker terug. “Verder willen we weten welke veranderingen samengaan met verergering van de ziekte”, vult Deli aan.

Boezemfibrilleren voorkomen

​​Ten slotte gaat Deli bepaalde medicijnen testen die dit eiwitnetwerk versterken. Zij wil weten of je hiermee boezemfibrilleren kunt voorkomen. Boezemfibrilleren is een veelvoorkomende ritmestoornis. Deze aandoening kan complicaties veroorzaken zoals bloedstolsels, die naar de hersenen kunnen schieten en daar een herseninfarct veroorzaken. Dit kan blijvende gevolgen hebben. Het voorkomen van boezemfibrilleren is daarom heel belangrijk.

> Meer over boezemfibrilleren

Dekkerbeurs Hartstichting

In 2017 ontving Deli Zhang de Dekkerbeurs Junior postdoc. Deze beurs omvat ruim € 237.000,- waarmee zij 3 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend. Dat kan ernstige gevolgen hebben. Er is onderzoek nodig om ritmestoornissen eerder op het spoor te komen en beter te behandelen.

> Meer over de onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn