Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar hartritmestoornissen

Wetenschappers willen meer inzicht krijgen in hoe ritmestoornissen ontstaan. Ook zoeken ze naar nieuwe manieren om ritmestoornissen eerder te ontdekken en beter te behandelen.

Ritmestoornissen kunnen ontstaan in de boezems en de kamers van het hart. Stoornissen in de hartkamers kunnen levensgevaarlijk zijn, dus die moet  je op tijd opsporen. Ritmestoornissen in de boezems zijn meestal onschuldig. Maar ze kunnen op den duur wel tot hartfalen leiden.

Doorbraken in onderzoek

Er is al veel bereikt in onderzoek naar hartritmestoornissen. De behandeling van deze aandoeningen is enorm verbeterd.

In de jaren 60 werd het mogelijk om het hartritme te herstellen door cardioversie. Dit is een behandeling om tijdelijk van de ritmestoornis af te komen. Sinds de jaren 80 is ablatie mogelijk. Deze  behandeling helpt veel hartpatiënten  blijvend van hun ritmestoornis af.

Dankzij steun van de Hartstichting zijn onderzoekers honderden families op het spoor met erfelijke hartritmestoornissen. Er zijn steeds meer afwijkingen in kaart gebracht. Hierdoor zijn mensen die kans lopen op gevaarlijke ritmestoornissen beter op te sporen en te behandelen.

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Bekijk welk onderzoek er loopt.

Ga naar het overzicht

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn