Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar hartritmestoornissen

Onderzoek naar hartritmestoornissen is belangrijk. We willen weten hoe ze ontstaan, hoe we ze eerder kunnen opsporen en beter kunnen behandelen.

De meest voorkomende aandoening is boezemfibrilleren. Zo'n 300.000 mensen in Nederland hebben deze aandoening. Boezemfibrilleren is niet levensbedreigend, maar kan wel het hart extra belasten. Ritmestoornissen die in de hartkamers ontstaan kunnen levensbedreigend zijn, en een hartstilstand veroorzaken. Daarom moeten we mensen met een hoog risico eerder opsporen en op tijd behandelen.

Meer inzicht in gevaarlijke (erfelijke) ritmestoornissen

Kamerritmestoornissen zijn direct levensbedreigend en kunnen een hartstilstand veroorzaken. Mensen hebben vaak geen duidelijke signalen vóór ze een hartstilstand krijgen. Met onderzoek willen we mensen met een hoog risico eerder op het spoor komen.

In families waar meerdere mensen overleden zijn aan een hartstilstand, gaan wetenschappers op zoek naar een erfelijke factor. Met deze kennis zijn nieuwe behandelingen of medicijnen te ontwikkelen om gevaarlijke ritmestoornissen te voorkomen.

Risico op gevaarlijke ritmestoornissen bij hartspierziekte

Het is belangrijk te weten welke mensen met een erfelijke hartspierziekte grote kans lopen op een plotselinge hartstilstand. Annelies te Riele doet hier onderzoek naar.

> Meer over het onderzoek

Gevoelig stukje hartspier in kaart brengen

Onderzoeker Bas Boukens wil levensbedreigende ritmestoornissen beter begrijpen. Waarom ontstaan die bij sommige patiënten juist in een bepaald stukje hartspier en welke rol speelt erfelijkheid hierin?

> Meer over dit onderzoek

Betere behandeling van boezemfibrilleren

Bij boezemfibrilleren wordt het hart extra belast. Dit kan op den duur hartfalen veroorzaken. Wie loopt het meeste risico hierop en met welke behandeling is dit tegen te gaan? Nieuw onderzoek moet dit uitwijzen.

Ook moet nieuwe kennis ervoor zorgen dat de behandeling beter af te stemmen is op de individuele patiënt. Aanvallen van boezemfibrilleren zijn nog moeilijk te voorkomen. Onderzoek moet leiden tot nieuwe en effectievere behandelingen.

Is boezemfibrilleren te genezen?

Bianca Brundel onderzoekt of hartschade door boezemfibrilleren te repareren is. Dit doet zij door bepaalde eiwitten in het hart te stimuleren of te blokkeren.

Beter voorspellen risico’s boezemfibrilleren

Welke patiënten met boezemfibrilleren lopen het grootste risico lopen op ernstige complicaties? In dit grote onderzoek werken 3 universitaire onderzoekscentra samen.

Boezemfibrilleren voorkomen

Een nieuwe behandeling die hartspiercellen beschermt en boezemfibrilleren voorkomt. Dit is de droom van moleculair bioloog Deli Zhang.

> Meer over het onderzoek

Rol van de bundel van Bachmann bij boezemfibrilleren

De bundel van Bachmann is een verbinding tussen de rechter- en linkerboezem. Lang was het niet goed mogelijk om dit onderdeel van het hart te bestuderen. Christophe Teuwen kan dit nu wel met een nieuwe techniek. Hij onderzoekt hoe verstoringen in deze bundel tot boezemfibrilleren kunnen leiden.

Doorbraken in onderzoek

Als Hartstichting zijn we trots op wat er tot nu toe allemaal al bereikt is in onderzoek naar hartritmestoornissen. De afgelopen decennia is er veel verbeterd in de behandeling van deze aandoeningen. Professor dr. Isabelle van Gelder is expert op het gebied van boezemfibrilleren. Ze heeft al veel bereikt en hoopt nog veel mooie resultaten te boeken voor patiënten met boezemfibrilleren.

Doorbraak in behandeling: cardioversie en ablatiebehandeling

In de jaren 60 was al het mogelijk om het hartritme te herstellen door cardioversie: toedienen van medicijnen per infuus of het geven van een elektrische schok. Cardioversie helpt vaak alleen maar tijdelijk om van de ritmestoornis af te komen.

> Meer over cardioversie

Sinds de jaren 80 is ablatie mogelijk. Dit was een enorme doorbraak. Met een katheter via de lies of via een kijkoperatie worden kleine littekens gemaakt op de plek waar ritmestoornissen ontstaan. Soms zijn er meerdere behandelingen nodig, maar veel hartpatiënten zijn hierdoor van hun ritmestoornis afgekomen.

> Meer over ablatie

Honderden families met erfelijke afwijkingen op het spoor

Met steun van de Hartstichting is er veel onderzoek gedaan naar erfelijke hartritmestoornissen. Inmiddels zijn er vele genetische afwijkingen in kaart gebracht, waardoor deze ritmestoornissen beter op te sporen en te behandelen zijn. Een aantal erfelijke ritmestoornissen kunnen levensbedreigend zijn en al op jonge leeftijd een hartstilstand veroorzaken.

Veel van het onderzoek naar erfelijke ritmestoornissen is gedaan door de onderzoeksgroep van professor dr. Arthur Wilde. Met zijn team heeft hij al honderden families opgespoord met erfelijke hartritmestoornissen en heeft hij veel genetische fouten ontdekt.

>  Lees het verhaal

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Bekijk welk onderzoek er loopt.

Ga naar het overzicht

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn