Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar hartritmestoornissen

Hartritmestoornissen komen veel voor en kunnen levensbedreigend zijn of ernstige gevolgen hebben. Onderzoek naar het ontstaan en beter behandelen van ritmestoornissen krijgt daarom hoge prioriteit.

Boezemfibrilleren komt het meest voor

Er zijn veel soorten hartritmestoornissen. Boezemfibrilleren komt het meest voor. In Nederland zijn naar schatting 300.000 mensen met deze aandoening. Sommige ritmestoornissen zijn redelijk onschuldig, maar met name kamerritmestoornissen kunnen levensbedreigend zijn en een hartstilstand veroorzaken. Onderzoek naar betere behandeling en het voorkomen van hartritmestoornissen is daarom hard nodig.

Doorbraken in onderzoek

Als Hartstichting zijn we trots op wat er tot nu toe allemaal al bereikt is in onderzoek naar hartritmestoornissen. De afgelopen decennia is er veel verbeterd in de behandeling van deze aandoeningen. Professor dr. Isabelle van Gelder is expert op het gebied van boezemfibrilleren. Ze heeft al veel bereikt en hoopt nog veel mooie resultaten te boeken voor patiënten met boezemfibrilleren.

Recente onderzoeksresultaten

Recent vond onderzoeker Brian Bingen aanwijzingen om hartritmestoornissen te voorkomen bij patiënten met een verdikte hartspier.

> Meer over het onderzoek

Doorbraak in behandeling: cardioversie en ablatiebehandeling

In de jaren 60 was al het mogelijk om het hartritme te herstellen door cardioversie: toedienen van medicijnen per infuus of het geven van een elektrische schok. Cardioversie helpt vaak alleen maar tijdelijk om van de ritmestoornis af te komen.

> Meer over cardioversie

Sinds de jaren 80 is ablatie mogelijk. Dit was een enorme doorbraak. Met een katheter via de lies of via een kijkoperatie worden kleine littekens gemaakt op de plek waar ritmestoornissen ontstaan. Soms zijn er meerdere behandelingen nodig, maar veel hartpatiënten zijn hierdoor van hun ritmestoornis afgekomen.

> Meer over ablatie

Honderden families met erfelijke afwijkingen op het spoor

Met steun van de Hartstichting is er veel onderzoek gedaan naar erfelijke hartritmestoornissen. Inmiddels zijn er vele genetische afwijkingen in kaart gebracht, waardoor deze ritmestoornissen beter op te sporen en te behandelen zijn. Een aantal erfelijke ritmestoornissen kunnen levensbedreigend zijn en al op jonge leeftijd een hartstilstand veroorzaken.

Veel van het onderzoek naar erfelijke ritmestoornissen is gedaan door de onderzoeksgroep van professor dr. Arthur Wilde. Met zijn team heeft hij al honderden families opgespoord met erfelijke hartritmestoornissen en heeft hij veel genetische fouten ontdekt.

>  Lees het verhaal

Nieuwe onderzoeken hartritmestoornissen

Een betere behandeling van hartritmestoornissen staat hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Dit is 1 lijst met 5 topprioriteiten die we opstelden op basis van wensen vanuit de samenleving. Nieuw onderzoek naar hartritmestoornissen moet leiden tot:

• meer inzicht in het ontstaan van (erfelijke) ritmestoornissen
    • betere behandeling van hartritmestoornissen, waaronder boezemfibrilleren
    • eerder opsporen erfelijke ritmestoornissen en voorkomen van ernstige gevolgen

> Meer over de onderzoeksagenda

Meer inzicht in het ontstaan van (erfelijke) ritmestoornissen

Het komt vaak voor dat iemand een hartstilstand krijgt zonder duidelijke signalen vooraf. De kans op overlijden is groot bij een hartstilstand. Het zou mooi zijn als we al eerder mensen op het spoor komen die een hoog risico lopen op een (gevaarlijke) ritmestoornis. Voordat het te laat is.

In families waar meerdere mensen overleden zijn aan een hartstilstand, gaan wetenschappers op zoek naar een mogelijke erfelijke factor. Met deze kennis kunnen ze nieuwe behandelingen of medicijnen ontwikkelen om gevaarlijke ritmestoornissen te voorkomen.

Lopend onderzoek Hartstichting

Risico op gevaarlijke ritmestoornissen bij hartspierziekte

Welke mensen met een erfelijke hartspierziekte lopen grote kans op een plotselinge hartstilstand? Anneline te Riele zoekt antwoord op deze vraag.

Betere behandeling van hartritmestoornissen

Behandeling van hartritmestoornissen is nu vaak te algemeen. Artsen moeten deze beter kunnen afstemmen op de individuele patiënt. Bij bijvoorbeeld de behandeling van boezemfibrilleren lukt het nu vaak nog niet om deze ritmestoornis écht te genezen. Ook zijn aanvallen van boezemfibrilleren nog moeilijk te voorkomen. Onderzoek moet leiden tot nieuwe en effectievere behandelingen.

Lopend onderzoek Hartstichting

• Is boezemfibrilleren te genezen?
      Bianca Brundel onderzoekt of hartschade door boezemfibrilleren te repareren is. Dit doet zij door bepaalde eiwitten in het hart te stimuleren of te blokkeren.

> Meer over het onderzoek

• Kan een biologische pacemaker het huidige apparaatje vervangen?
      Geert Boink doet onderzoek naar een biologische pacemaker. Hij hoopt dat mensen met een te trage hartslag in de toekomst geen pacemaker meer nodig hebben.

> Meer over het onderzoek

Eerder opsporen erfelijke ritmestoornissen en voorkomen van ernstige gevolgen

Hartritmestoornissen kunnen ernstige gevolgen hebben. Bij boezemfibrilleren kunnen er stolsels in het hart ontstaan, die een herseninfarct veroorzaken. Ook wordt bij deze ritmestoornis het hart extra belast, wat op den duur hartfalen kan veroorzaken. Wie loopt het meeste risico op deze complicaties en wat is de beste behandeling? Nieuw onderzoek moet dit uitwijzen.

Kamerritmestoornissen zijn direct levensbedreigend. Onderzoek is nodig naar erfelijke factoren die deze hartritmestoornissen veroorzaken. Dan is tijdige behandeling mogelijk, of bijvoorbeeld plaatsing van een ICD om een hartstilstand te voorkomen.

Lopend onderzoek Hartstichting

Lopend onderzoek om de mogelijke complicaties beter te voorspellen.

• Beter voorspellen risico’s boezemfibrilleren
      Welke patiënten met boezemfibrilleren lopen het grootste risico lopen op ernstige complicaties?

• Beter voorspellen gevaarlijke hartritmestoornissen
      Welke hartpatiënten krijgen gevaarlijke hartritmestoornissen en voor wie is een ICD zinvol?

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn