Bijzondere route voor Gijs

In oktober liep Gijs de 20 kilometer samen met zijn ouders. Ze startten in hun woonplaats Den Haag en liepen naar het LUMC in Leiden. Hier werd hij als baby van 5 maanden aan zijn hart geopereerd. Moeder Manon: “Gijs had een gaatje tussen de hartkamers (VSD) en een tussen de boezems (ASD). Het gaat nu goed met Gijs. Hij is pas nog bij de cardioloog geweest voor een jaarlijks onderzoek. Alles is in orde.”

Live op Hartstocht Radio

Deelnemers aan de Hartstocht konden onderweg luisteren naar Hartstocht Radio. De hele dag is er muziek en tussendoor zijn er ook interviews met deelnemers. Ook Gijs was er te horen: “Onderweg werd ik wel 3 keer gebeld door Hartstocht Radio. Dan vroegen ze hoe het met mij ging. Dan was ik live op de radio te horen. Ik mocht ook zelf een muziekje kiezen. Het was heel erg leuk!”

Veel mooie momenten

Gijs heeft nog meer mooie herinneringen aan de Hartstocht. “Van ADO Den Haag kreeg ik een shirt en een bal. Die waren door alle spelers gesigneerd. Onderweg heb ik ook nog een roofvogel gezien! Toen ik in Leiden aan kwam, werd ik door mijn opa en oma, mijn oom en tante en mijn neef en nicht opgewacht. Dat wist ik niet van tevoren. Ik vond dat heel leuk.”

Nog een keer meedoen aan Hartstocht

Gijs en zijn ouders willen ook aan toekomstige edities meelopen. Manon: “We weten dat de Hartstichting onderzoek doet naar aangeboren hartafwijkingen, onder andere naar de gevolgen op de lange termijn. We vinden het belangrijk dat er aandacht is voor kinderen zoals Gijs en dat er geld wordt opgehaald voor onderzoek naar betere behandelingen. We gaan dus zeker ons best doen om nog eens mee te doen!”

Gijs en z'n moeder staan lachend onder een paraplu in de regen en Gijs steekt zijn duim op.

Ik weet nu dat ik het kan

“Ik weet nu in ieder geval dat ik het makkelijk kan volhouden. Wij zijn ook gewend om ieder jaar tijdens onze vakantie in Italië te wandelen. Daar is het soms wel 40 graden. Dat is extra zwaar, maar in Nederland is het vaak niet zo warm gelukkig.”

Veel geld opgehaald

“Zelf haalde ik € 4.610 aan sponsorgeld op. Daar ben ik heel trots op! Via WhatsApp ging dat heel makkelijk en snel. Onze juf zette het in een groepsapp en ook mama deed dat. De kinderen van school hebben me toen ook gesponsord. Daardoor heb ik veel geld opgehaald. Ik stond zelfs met mijn opgehaalde bedrag op de 2e plek van iedereen die meeliep. In totaal is er toen volgens mij € 275.000 opgehaald. Die cheque mocht ik aan het eind van de dag uitreiken.”