Beschermende broer

“Zo’n oudere broer als Sandor wens je iedereen toe. Hij gaf mij vroeger weleens extra zakgeld, zorgde altijd voor me en beschermde me als iemand me pestte. Toen Sandor stierf zat ik in Los Angeles. Ik had geen tijd voor emoties. Ik moest zo snel mogelijk weg en van alles regelen. Eenmaal in Nederland wilde ik sterk zijn voor mijn familie. Pas later zijn er angsten ingeslopen en schrok ik als ik maar iets in de buurt van mijn hart voelde.”

Op scherp door hartkwalen familie

“Hart- en vaatziekten zitten bij ons in de familie. Sandor is er veel te jong aan overleden. En mijn vader en moeder hebben allebei een hartaanval gehad. Ik weet dat ik moet uitkijken met mijn hart. Onze familiekwaal heeft mij op scherp gezet.”

Grenzen bewaken

“Ik sport dagelijks: wielrennen, hardlopen, fitnessen. Ik ga daarbij gemakkelijk over mijn grenzen heen. Daar moet ik echt voor oppassen. Ik heb weleens meegemaakt dat mijn hartslag in rust niet meer herstelde.”

Jaarlijkse check

“Omdat hartziekten zoveel voorkomen in mijn familie, ga ik nu 2 keer per jaar voor controle naar het ziekenhuis. Hier word ik helemaal doorgelicht. Ik weet dat ik snel een hoge bloeddruk heb. Ook wordt mijn cholesterolgehalte goed in de gaten gehouden.”

AED in elke buurt

“Als je de impact van een hartziekte van zo dichtbij meemaakt, realiseer je je hoe belangrijk het werk van de Hartstichting is. Ik vind dat iedereen in Nederland moet kunnen reanimeren en dat er in elke wijk een AED hangt.”

Wil jij ook jouw verhaal delen?

De Hartstichting is altijd op zoek naar mensen die hun verhaal willen vertellen. We kijken graag of we jouw verhaal kunnen delen. Bijvoorbeeld op onze website, social media of in een nieuwsbrief.
Een koppel wandelt door een park