“Ik was 11 jaar toen mijn vader een licht infarct kreeg. Hij werd naar huis gestuurd met wat pilletjes. Zo'n 2 jaar later kreeg hij weer een hartinfarct en daarna een hartstilstand. Hij werd in de ambulance gereanimeerd en overleefde het. Hierna heeft hij nog 6 jaar geleefd. We wisten dat zijn hart niet sterk meer was. Daarom was het motto van onze familie: je leeft maar één keer. We hebben in die jaren extra van elkaar genoten.”

Toch nog onverwacht

"De dag waarop mijn vader overleed weet ik nog precies. Ik sliep bij mijn vriend, toen mijn moeder belde. dat mijn vader die nacht was overleden in zijn slaap. Je houdt er altijd rekening mee, maar toch komt het onverwacht. De dag ervoor was ik nog bij hem en heb ik nog gezegd dat ik van hem hield, dat deden wij altijd. Zijn dood hakte er bij mij wel flink in. Lange tijd was ik erg angstig en had het idee dat ik ook niet oud zou worden. Bij een extra overslag van mijn hart dacht ik: zie je, daar gaat ie al. Nu is dat gelukkig over. Mijn vader had ook zeker niet gewild dat ik zo in angst leefde.”

Heel bewust bezig met gezond leven

“Doordat ik al zo vroeg in het leven met de dood werd geconfronteerd, leef ik nu heel bewust. Ik eet zo gezond mogelijk, veganistisch, veel groenten en zo min mogelijk suiker. Ik sport regelmatig: boksen, hardlopen en fitness.”

APK voor je hart

"Als ambassadeur van de Hartstichting hoop ik anderen te motiveren om ook goed voor hun hart te zorgen en hun waarden goed in de gaten te houden, zoals je bloeddruk, BMI en cholesterol. Als je op tijd weet dat die niet goed zijn, kunt je zelf veel doen door gezonder te leven. Daarom pleit ik voor een soort APK van je hart vanaf je 40e. Dat is ook de leeftijd waarop mijn vader last kreeg van zijn hart.”

Elk jaar mijn bloeddruk meten

“Vanaf je 40ste loop je een hoger risico op het krijgen van een hoge bloeddruk. Ik ben nog net geen 40, maar doordat in mijn familie hartproblemen voorkomen, vind ik het belangrijk om minimaal 1 keer per jaar mijn bloeddruk te meten. Die is tot nu toe altijd goed gelukkig.”

Je voelt het niet

“Zelf wist ik helemaal niet dat je een hoge bloeddruk meestal niet voelt. Je komt er alleen achter door te meten. Het is heel eenvoudig zelf te doen, het kost echt maar een paar minuten. En als op tijd weet dat je bloeddruk aan de hoge kant is, kun je er zelf iets aan doen om die te verlagen.”