Benauwdheidsklachten

“Het begon met ernstige benauwdheidsklachten sinds maart 2010. Ik kwam 4 keer terecht op de Eerste Hart Hulp van het ziekenhuis en werd uiteindelijk opgenomen. Ik lag aan de monitor en die sloeg regelmatig op hol.”

Hartspierziekte

“Ik onderging allerlei onderzoeken zoals ECG, bloedonderzoek en een MRI-scan. Ik bleek cardiomyopathie te hebben, een hartspierziekte. De hartkamers zijn daardoor uitgerekt en groter geworden. Verder was een hartklep gescheurd. Ik had vocht achter mijn longen. En de pompkracht van mijn hart was afgenomen tot nog maar 20%.”

ICD

“Volgens mijn cardioloog had ik gevaarlijke hartritmestoornissen. De enige mogelijkheid was om met spoed een ICD te implanteren. Ik schrok hier erg van. Dit was voor mij iets totaal onbekends. Ik had nog nooit van mijn leven hartproblemen gehad.”

Anneke zit met een kopje koffie op de bank.

Erfelijk

“In mijn familie had alleen mijn vader een hartaandoening. Hij kreeg op 43-jarige leeftijd een hartaanval tijdens het autorijden en is toen overleden. Achteraf denk ik dat het wel erg jong was. Misschien had hij ook wel een hartspierziekte, en heb ik de ziekte van hem geërfd. Maar dat is nu helaas niet meer te achterhalen.”

Wennen aan waakhondje

“Een dag na de diagnose werd de ICD onder mijn huid geïmplanteerd. In het begin was het zeker wennen aan mijn waakhondje, zoals ik mijn ICD wel eens noem. Maar dit duurde niet lang. Het is nu iets geworden dat bij mij hoort. Op mijn slaapkamer staat een monitor die 24 uur per dag in verbinding staat met het ziekenhuis. Zo kan de cardioloog controles uitvoeren zonder dat ik naar het ziekenhuis moet.”

Op vakantie met een ICD

“Mijn leven is veranderd sinds de ICD. Ik moest een aantal vrijwilligerswerkzaamheden opgeven, maar ik heb hiervoor alternatieven gevonden.”

“Als ik op vakantie ga, moet ik eerst uitzoeken of er een ziekenhuis in de buurt is dat goed bekend staat op het gebied van ICD’s. In noodgevallen kan ik dan snel geholpen of gereanimeerd worden. Ik kan daardoor niet naar landen zonder goede ziekenhuizen, maar dat vind ik geen enkel probleem.”

Oud worden met de ICD

“Dankzij het snelle ingrijpen van de cardioloog kan ik dit nu navertellen. Ik kan oud worden met mijn ICD. En ik geniet van elke dag dat ik er ben.”

Anneke zit aan tafel en schrijft in een boekje.

Vertel jouw verhaal

Ben jij ook in aanraking gekomen met hart- en vaatziekten en wil je deze ervaring delen? We zijn erg benieuwd naar jouw verhaal.