Gezonde en ongezonde stress

Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Gezonde stress voel je voor een sollicitatiegesprek of tijdens een spannende voetbalwedstrijd. Ongezonde stress ontstaat als je lichaam onvoldoende tijd krijgt om te herstellen. Dat is bijvoorbeeld zo als je lange tijd achter elkaar veel last van stress hebt.

Symptomen van stress

Veel voorkomende klachten bij stress zijn:

• versnelde hartslag en ademhaling
  • opgejaagd gevoel
  • snel boos zijn, huilen
  • piekeren, slecht slapen
  • vermoeidheid, weinig energie
  • veel of juist weinig eetlust
  • hoofdpijn, maagklachten, nekklachten

Oorzaken van stress

Bekende oorzaken van stress zijn bijvoorbeeld:

• als er thuis of op je werk te veel van je gevraagd wordt
  • problemen op je werk of verlies van je baan
  • ziekte of overlijden van een dierbare
  • een (chronische) ziekte
  • geldzorgen

Stress en je hart

Stress zorgt ervoor dat je hart sneller klopt, je bloeddruk stijgt en er meer bloed naar je spieren gaat. Dat hoeft niet ongezond te zijn. Het helpt je juist om alert te zijn en om tijdelijk beter te presteren. Het wordt pas ongezond als je langdurig veel stress hebt en je lichaam onvoldoende tijd heeft om te herstellen.

Stresshormonen

Bij stress komen er stresshormonen vrij, zoals adrenaline en cortisol. Cortisol heeft invloed op het immuunsysteem, de bloedstolling en op de hoeveelheid ontstekingsreacties in het lichaam. Cortisol zorgt voor meer honger en meer buikvet. Het hebben van veel buikvet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, omdat in buikvet veel ontstekingsstofjes zitten. Verder maakt een hoog cortisolniveau de kransslagaderen gevoeliger voor spasmen. Dat is iets waar vrouwen vaker last van hebben dan mannen.

In stressvolle periodes leef je bovendien vaak minder gezond. Je gaat bijvoorbeeld minder bewegen, ongezonder eten, drinkt meer alcohol of begint weer met roken. Dit verhoogt je kans op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Hevige of langdurige stress is een risicofactor voor hart- en vaatproblemen, zoals slagaderverkalking, hoge bloeddruk, vaatkramp, hartinfarct en hartritmestoornissen.

Krijg je door stress een hartinfarct?

Je krijgt niet zomaar een hartinfarct als je eens wat stress hebt maar stress kan wel bijdragen aan hartproblemen.

• Slagaderverkalking

Stress hangt samen met slagaderverkalking en slagaderverkalking kan leiden tot een hartinfarct. De slagaders kunnen langere tijd vernauwd zijn zonder dat je er iets van merkt. Slagaderverkalking ontstaat niet van de ene op de andere dag maar je kunt wel plotseling klachten krijgen, zoals pijn op de borst. Pijn op de borst bij stress of emoties kan onschuldig zijn maar het kan ook angina pectoris (hartkramp) of een hartinfarct zijn. Je hartspier krijgt dan onvoldoende zuurstof doordat de kransslagaders vernauwt zijn.

Bij een stressvolle gebeurtenis heeft je hartspier meer zuurstof nodig dan normaal. Ook vormen zich sneller bloedstolsels.

• SCAD

Bij jonge mensen met een hartinfarct blijkt soms achteraf dat er sprake is van een spontane dissectie van een of meer kransslagaderen (SCAD). SCAD is een zeldzame aandoening, die vooral bij vrouwen voorkomt. SCAD kan veroorzaakt worden door een scheur in de vaatwand. Stress kan de vaatwand gevoeliger maken voor scheuren.

• Stresscardiomyopathie

Een stresscardiomyopathie of takotsubo cardiomyopathie kan ontstaan na hevige stress. De klachten lijken op een hartinfarct. Mogelijk zorgen stresshormonen voor een soort tijdelijke verlamming van een deel van de hartspier. Hierdoor trekt deze minder goed samen. Het hart herstelt zich meestal weer binnen enkele weken. De aandoening is zeldzaam en komt voornamelijk voor bij vrouwen boven de 60 jaar.

Stress verminderen

Heb je regelmatig last van stress? Herken de signalen bij jezelf en leer te ontspannen. Ga lekker bewegen of lees onze tips om te ontspannen

Een gezond leven volhouden?

Goed voor je hart zorgen is meer dan alleen gezond leven. Geef je hart genoeg aandacht en haal samen alles uit het leven!
Man achter computer

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)