Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Tips om te ontspannen

    Tips om te ontspannen

    Tips om te ontspannen

    Heb je regelmatig last van stress? Herken de signalen bij jezelf en leer te ontspannen. Ga lekker bewegen of doe ontspanningsoefeningen. En misschien is een training mindfulness iets voor jou. 

    Herken de signalen

    Om stress te verminderen is het goed om te weten hoe jij reageert op stress. Ga bij jezelf na of je dan last hebt van:

    • gespannen kaken of gezicht
    • snelle of hoge ademhaling
    • ​druk op de borst

    Stress kun je ook merken aan emoties of gedrag:

    • je wordt sneller boos of bent gefrustreerd
    • ​je bent sneller bang of nerveus
    • je vermijdt bepaalde situaties of trekt jezelf terug

    Herken je deze signalen? Onderneem dan actie. Bekijk de tips om te ontspannen of zoek professionele hulp.

    7 tips voor minder stress in je leven

    • schrijf op wat je energie geeft en maak daar tijd voor
    • houd een grote opruiming: in je huis, op kantoor en daarmee in je hoofd
    • houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen
    • doe één ding tegelijk en neem daar de tijd voor
    • kies voor een gezonde leefstijl
    • houd een vast dag- en nachtritme aan 
    • verlaag je leefritme en prop niet te veel activiteiten in een dag

    Ontspannen in het groen

    De natuur is een ideale omgeving om in balans te komen. Beter in het Groen biedt activiteiten om te bewegen en te ontspannen in een groene omgeving. Denk aan wandelcoaching, yogalessen op het strand of sessies voor persoonlijke ontwikkeling.

    > Ga naar Beterinhetgroen.nl

    Mindfulness

    Stress ontstaat vaak door gedachten over dingen die mis zouden kunnen gaan. Oefeningen in mindfulness kunnen dan helpen.

    • leef in het hier en nu
    • neem waar wat er in je omgeving gebeurt en luister naar de signalen van je lichaam
    • sta open voor die gedachtes en gevoelens die opkomen, maar oordeel niet
    • accepteer dat deze gedachten er zijn en richt je aandacht daarna weer op je lichaam en je ademhaling
    • geniet van de waardevolle momenten in het leven

    Module mindfulness

    Interesse in mindfulness? In de online stresstraining van Harteraad vind je de module over mindfulness.

    > Bekijk de module mindfulness op YouTube.com

    Wanneer hulp zoeken?

    Merk je dat je al een langere tijd:

    • niet goed in je vel zit?
    • last hebt van angst of somberheid?
    • slaapproblemen hebt? 
    • tegen overspannenheid of een burn-out aan zit?

    Bij dit soort chronische klachten is het verstandig om hulp te zoeken. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog.

    Tip! Maak een afspraak bij de huisarts als je lange tijd last hebt van stress.

    Heerlijke ontspantips en beweeginspiratie elke maand gratis in je mailbox.

    Ja, graag

    Omgaan met stress voor patiënten

    Angst en onzekerheid zijn heel normaal als je net te horen hebt gekregen dat je hartproblemen hebt. Bij hartrevalidatie krijg je tips om met de nieuwe situatie om te gaan en dat geeft minder stress. 

    > Meer over hartrevalidatie

    Stel je vraag aan de Infolijn

    • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)

    Lees meer over stress en ontspannen

    Anita

    Anita: "Ik heb geleerd om stress te herkennen én erkennen"

    Bewust leren ontspannen

    Bewust leren ontspannen

    Stress en hart- en vaatziekten

    Stress en hart- en vaatziekten