Hartstichting.nl wordt geladen

Zo herken je stress

Om stress te verminderen is het goed om te weten hoe jij reageert op stress. Ga bij jezelf na of je dan last hebt van:

  • gespannen kaken of gezicht
  • snelle of hoge ademhaling
  • ​druk op de borst

Stress kun je ook merken aan emoties of gedrag:

  • je wordt sneller boos of bent gefrustreerd
  • ​je bent sneller bang of nerveus
  • je vermijdt bepaalde situaties of trekt jezelf terug

Herken je deze signalen? Onderneem dan actie. Bekijk de tips om te ontspannen of zoek professionele hulp.

7 tips voor minder stress in je leven

  1. Schrijf op wat je energie geeft en maak daar tijd voor
  2. Houd een grote opruiming: in je huis, op kantoor en daarmee in je hoofd
  3. Houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen
  4. Doe één ding tegelijk en neem daar de tijd voor
  5. Kies voor een gezonde leefstijl
  6. Houd een vast dag- en nachtritme aan 
  7. Verlaag je leefritme en prop niet te veel activiteiten in een dag

Ontspannen in het groen

De natuur is een ideale omgeving om in balans te komen. Het is heerlijk om actief te zijn en te ontspannen met veel groen om je heen. Je kunt er zelf op uitgaan of hulp zoeken van een wandelcoach of yogalessen in de buitenlucht volgen. 

Een koppel wandelt in de natuur

Mindfulness

Stress ontstaat vaak door gedachten over dingen die mis zouden kunnen gaan. Oefeningen in mindfulness kunnen dan helpen.

  • Leef in het hier en nu
  • Neem waar wat er in je omgeving gebeurt en luister naar de signalen van je lichaam
  • Sta open voor die gedachtes en gevoelens die opkomen, maar oordeel niet
  • Accepteer dat deze gedachten er zijn en richt je aandacht daarna weer op je lichaam en je ademhaling
  • Geniet van de waardevolle momenten in het leven

Wanneer hulp zoeken?

Merk je dat je al een langere tijd:

  • niet goed in je vel zit?
  • last hebt van angst of somberheid?
  • slaapproblemen hebt? 
  • tegen overspannenheid of een burn-out aan zit?

Bij dit soort chronische klachten is het verstandig om hulp te zoeken. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog.

Tip!

Maak een afspraak bij de huisarts als je lange tijd last hebt van stress.

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag