Wat is SCAD?

De wand van een slagader bestaat uit verschillende lagen. Bij een dissectie ontstaat een scheur tussen 2 lagen. Hierdoor kan er bloed tussen de 2 lagen stromen. Er bestaat een kans op bloedstolsels of trombose.

Dit kan voor een vernauwing in het bloedvat zorgen. Soms wordt een bloedvat helemaal afgesloten. Dan is er sprake van een hartinfarct. Vaak raakt de grootste aftakking van de linkerkransslagader (LAD) afgesloten. Deze zorgt ervoor dat de voorkant, zijkant en het tussenschot van het hart bloed krijgen.

Oorzaken SCAD

Mogelijke oorzaken van SCAD zijn:

• een medische ingreep aan de kransslagaders
  • een ernstig vaatspasme (bijvoorbeeld na gebruik van cocaïne)
  • hormonen (zwangerschap, anticonceptie)

Bij een aantal aandoeningen is er een verhoogd risico op een dissectie:

• hoge bloeddruk
  • bindweefselziekten (Marfan syndroom, Ehlers-Danlos syndroom)
  • FMD (fibromusculaire dysplasie): verstoorde aanleg van bind- en spierweefsel in de wand van één of meer middelgrote slagaders in het lichaam. Dit kan leiden tot vernauwing, verwijding of dissectie in de bloedvaten. De aandoening komt vaak voor in de slagaders die de nieren van bloed voorzien. De aandoening kan ook voorkomen in de slagaders in de hals en het hoofd en in de kransslagaders van het hart
  • vaatontsteking (vasculitis)

Ook vormt intensief sporten mogelijk een verhoogd risico.

SCAD vaak bij jonge vrouwen

SCAD is een zeldzame aandoening die voornamelijk jonge vrouwen treft. Ongeveer driekwart van alle patiënten met SCAD zijn vrouw. Bijna een derde van de vrouwen met SCAD heeft kortgeleden een zwangerschap doorgemaakt. Vaak hebben deze patiënten weinig of geen risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Diagnose stellen

De symptomen van SCAD lijken op de verschijnselen die ook voorkomen bij angina pectoris of een hartinfarct. Vaak blijkt bij jonge patiënten met een hartinfarct pas achteraf dat er sprake is van SCAD. Voor de diagnose is meer onderzoek van de kransslagaders nodig. Dit gebeurt met een hartkatheterisatie.

Behandeling SCAD

De mogelijke behandeling van SCAD is hetzelfde als die van een hartinfarct. Wel wordt er vaker alleen met medicijnen behandeld. Bij SCAD zijn de artsen voorzichtiger met ingrepen. Een dotter- en stentbehandeling kan de situatie soms erger in plaats van beter maken.

Meer weten over angina pectoris?

Vraag dan onze gratis folder aan. Hierin lees je meer over de signalen en oorzaken van angina pectoris. Ook vertellen we je over de behandeling en het leven met angina pectoris.
Een tablet met een folder over angina pectoris

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)