Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Bewust leren ontspannen

Bewust leren ontspannen

Bewust leren ontspannen

Heb je regelmatig last van stress? Probeer daar zelf iets aan te doen door bewust te leren ontspannen. 

De ingrediënten om bewust te leren ontspannen zijn:

  • Bewegen
  • Ontspannen 
  • Motiveren van jezelf

Oftewel: leg een BOM onder stress.

Heerlijke ontspan- en beweegtips, elke maand gratis in je mailbox.

Ja, graag

Bewegen

Bewegen is goed voor het hart en helpt het tegen sombere gevoelens. Kies een vorm van bewegen die goed past bij al je andere activiteiten en waarvan je verwacht veel plezier aan te beleven.

Ontspannen

Ontspanning doorbreekt spanning. Hoe je dit doet? Bouw elke dag bewust momenten in om te ontspannen. Richt al je aandacht op die activiteit en laat je niet afleiden door gedachten. Kies iets dat jou ontspant, zoals:

  • luisteren naar muziek 
  • een wandeling door de natuur
  • een goed boek lezen
  • yoga, meditatie of ontspanningsoefeningen
  • lach en maak plezier

Lydia:

"Bewust leren ontspannen helpt mij bij het maken van keuzes. Sinds ik meer ontspannen ben, kan ik beter relativeren en beslissen wat ik echt belangrijk vind in het leven.”

Motiveer jezelf en stel doelen

Als je gemotiveerd bent om stress aan te pakken, is de kans groot dat je dit werkelijk lukt. Soms is het nodig om daarvoor eens eens stil te staan bij wat je wil bereiken in je leven. Een levensdoel geeft richting en zorgt voor extra motivatie. Blijf wel realistisch en stel haalbare doelen. En laat je niet gelijk uit het veld slaan bij een tegenslag. 

Tip! Blijf vooral vriendelijk tegen jezelf wanneer het een keer niet lukt. Anders bouw je frustratie op, in plaats van motivatie.

Heerlijke ontspan- en beweegtips, elke maand gratis in je mailbox.

Ja, graag

Lees meer over stress

De invloed van angst en depressie op hartziekten

De invloed van angst en depressie op hartziekten

Minder stress in je leven

Minder stress in je leven

Stress en hart- en vaatziekten

Stress en hart- en vaatziekten