Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Stress helpt je om scherp te blijven en alert te reageren. Het is in noodsituaties een hele normale reactie van ons lichaam. Door langdurige en hevige kortdurende stress te voorkomen, kun je je risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

Gezonde en ongezonde stress

Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Gezonde stress voel je voor een sollicitatiegesprek of tijdens een spannende voetbalwedstrijd. Ongezonde stress ontstaat als je lichaam onvoldoende tijd krijgt om te herstellen. Dat is bijvoorbeeld zo als je lange tijd achter elkaar last van stress hebt.

Symptomen van stress

De meest voorkomende klachten bij stress zijn:

  • versnelde hartslag en ademhaling
  • vermoeidheid en gebrek aan energie
  • veel of juist weinig eetlust
  • hoofdpijn
  • spierpijn

Ook kun je last hebben van zweten, slaapstoornissen, hoge bloeddruk en duizeligheid.

Langdurige stress is niet goed voor je hart. Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken je hartleeftijd

Oorzaken stress

De oorzaak van stress is vaak een heftige gebeurtenis, zoals: 

  • problemen op je werk of verlies van je baan
  • overlijden van een dierbare
  • een (chronische) ziekte

Hogere kans op slagaderverkalking

In stressvolle periodes is je leefstijl vaak minder gezond. Dit zorgt voor een grotere kans op hart- en vaatziekten hebt:

  • je start (weer) met roken en eet minder gezond
  • je drinkt meer alcohol
  • je beweegt minder

Lang aanhoudende stress kan verder leiden tot:

  • een hoge bloeddruk
  • hoog cholesterolgehalte 
  • ontstekingsreacties 

Hierdoor beschadigt de vaatwand en versnel je het ontstaan van vernauwingen (slagaderverkalking). 

> Meer over slagaderverkalking

Thuis je bloeddruk meten

Thuis je bloeddruk meten is heel eenvoudig. Lees hoe je dit op een betrouwbare manier doet. 

Naar de instructies

De beste beweegtips en gezonde recepten elke maand gratis in je mailbox.

Ja, graag!

Hogere kans op hartproblemen

Bij een stressvolle gebeurtenis heeft je hartspier extra zuurstof nodig. Ook vormen zich sneller bloedstolsels. Hierdoor heb je een grotere kans op pijn op de borst (angina pectoris) of een hartinfarct. Ook kan hevige stress hartritmestoornissen veroorzaken, vooral bij mensen die erfelijke aanleg hebben.

Extreem effect: stresscardiomyopathie

Een extreem effect van stress op het hart is stresscardiomyopathie. Meestal komt dit door een heftige emotionele gebeurtenis. Er kunnen ernstige hartritmestoornissen of acuut hartfalen ontstaan. Het hart herstelt zich meestal weer binnen enkele weken. Deze aandoening is zeldzaam en komt voornamelijk voor bij vrouwen.

Stress verminderen

Heb je regelmatig last van stress? Herken de signalen bij jezelf en leer te ontspannen. Ga lekker bewegen of doe ontspanningsoefeningen. 

> Tips om te ontspannen

Edwin

 "Mijn bloeddruk was meerdere keren te hoog"

Lees mijn verhaal

Stel je vraag aan de Infolijn

  • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn 

Meer lezen

Bereken je hartleeftijd

Bereken je hartleeftijd

Bewust leren ontspannen

Bewust leren ontspannen

Minder stress in je leven

Minder stress in je leven