Stel direct je vraag
Naar content trash arrow-down-light menu paper stack arrow-left mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right arrow-right-la heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location play home

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Stress helpt je om scherp te blijven en alert te reageren. Het is in noodsituaties een hele normale reactie van ons lichaam. Door langdurige en hevige kortdurende stress te voorkomen, kun je je risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

    Gezonde en ongezonde stress

    Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Gezonde stress voel je voor een sollicitatiegesprek of tijdens een spannende voetbalwedstrijd. Ongezonde stress ontstaat als je lichaam onvoldoende tijd krijgt om te herstellen. Dat is bijvoorbeeld zo als je lange tijd achter elkaar last van stress hebt.

    Symptomen van stress

    De meest voorkomende symptomen zijn van stress zijn:

    • versnelde hartslag en ademhaling
    • vermoeidheid en gebrek aan energie
    • veel of juist weinig eetlust
    • hoofdpijn
    • spierpijn

    Ook kun je last hebben van zweten, slaapstoornissen, hoge bloeddruk en duizeligheid.

    Oorzaken stress

    De oorzaak van stress is vaak een heftige gebeurtenis, zoals: 

    • problemen op je werk of verlies van je baan
    • overlijden van een dierbare
    • een (chronische) ziekte

    Nieuwsbrief Gezond leven

    Schrijf je in en ontvang lekkere recepten en tips voor gezond leven. 

    Schrijf je in

    Hogere kans op slagaderverkalking

    In stressperiodes is de leefstijl vaak minder gezond, waardoor je een grotere kans op hart- en vaatziekten hebt:

    • je start (weer) met roken en eet minder gezond
    • je drinkt meer alcohol
    • je beweegt minder

    Lang aanhoudende stress kan verder leiden tot:

    • een hoge bloeddruk
    • hoog cholesterolgehalte 
    • ontstekingsreacties 

    Hierdoor beschadigt de vaatwand en versnel je het ontstaan van vernauwingen (slagaderverkalking). 

    > Meer over slagaderverkalking

    Anita

    "Ik leef gezond en heb geleerd om stress te herkennen én erkennen"

    Lees mijn verhaal

    Hogere kans op hartproblemen

    Bij een stressvolle gebeurtenis heeft je hartspier extra zuurstof nodig. Ook vormen zich sneller bloedstolsels. Hierdoor heb je een grotere kans op pijn op de borst (angina pectoris) of een hartinfarct. 
    Ook kan hevige stress hartritmestoornissen veroorzaken, vooral bij mensen die erfelijke aanleg hebben.

    Extreem effect: stresscardiomyopathie

    Een extreem effect van stress op het hart is stresscardiomyopathie. Meestal komt dit door een heftige emotionele gebeurtenis. Er kunnen ernstige hartritmestoornissen of acuut hartfalen ontstaan. Het hart herstelt zich meestal weer binnen enkele weken. Deze aandoening is zeldzaam en komt voornamelijk voor bij vrouwen.

    Stress verminderen

    Heb je regelmatig last van stress? Herken de signalen bij jezelf en leer te ontspannen. Ga lekker bewegen of doe ontspanningsoefeningen. 

    > Tips om te ontspannen

    Lees meer over stress

    De invloed van angst en depressie op hartziekten

    De invloed van angst en depressie op hartziekten

    Bewust leren ontspannen

    Bewust leren ontspannen

    Minder stress in je leven

    Minder stress in je leven

    Stel je vraag aan de Infolijn