Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Een hoge bloeddruk verhoogt je kans op een hartinfarct of beroerte. Hoe lager je bloeddruk, hoe beter. Door gezond te leven kun je je bloeddruk verlagen.

5 tips voor een goede bloeddruk

  1. Gezond eten en minder zout
  2. Afvallen als je te zwaar bent 
  3. Beweeg elke dag 
  4. Minder alcohol
  5. Niet roken

1. Gezonder eten met minder zout

Gemiddeld eten we in Nederland te veel zout, namelijk zo'n 9 gram zout per dag. Zout eten kan de bloeddruk verhogen. Eet niet meer dan 6 gram zout per dag. 

Gezonde keuzes

In kant- en klare producten zit vaak veel vet en zout. Kook daarom zelf, met veel verse groenten. Voeg weinig zout toe en probeer je maaltijd eens op smaak te brengen met verse kruiden.

> Tips voor gezonder eten en minder zout

2. Afvallen

Als je te zwaar bent heb je meer kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Dit geldt vooral als het vet zich rond je buik ophoopt.

Tips om af te vallen

Ben je te zwaar? Probeer dan wat kilo's af te vallen. Volg geen crashdieet, maar maak een goed eet- en beweegplan voor jezelf.

> Tips om af te vallen

3. Bewegen

Beweeg elke dag een half uurtje in een stevig tempo. Dat is goed voor je bloeddruk én werkt ontspannend. Minder stress is ook weer gunstig voor je bloeddruk.

 

Meer bewegen?

Kies een manier die bij je past. Je kunt gaan sporten, of eens vaker de fiets pakken naar je werk of voor boodschappen. 

> Tips om te bewegen

4. Minder alcohol

Alcohol kan je bloeddruk verhogen, vooral bij meer dan 2 glazen per dag. Bij mannen wellicht al eerder. Drink daarom maximaal 1 glas per dag en drink niet elke dag alcohol. 

Minder alcohol

Zet eens op een rijtje wanneer je alcohol drinkt en hoeveel. Bedenk op welk van deze momenten je dit kunt minderen.

> Meer over alcohol

5. Niet roken


Roken is schadelijk voor je hart en je bloedvaten. Nicotine verhoogt de hartslag en de bloeddruk.

Stoppen met roken?

Stoppen met roken is het beste dat je kunt doen voor je hart en de bloedvaten.  Maak een plan en beloon jezelf als het gelukt is.
 
> Bekijk de tips

Hoeveel gaat je bloeddruk omlaag?

Je bloeddruk daalt door gezond te leven. Bekijk hier hoeveel je bloeddruk gemiddeld daalt. Het effect verschilt per persoon en is groter bij mensen met hoge bloeddruk.

Goed om te weten: aanpassen van je leefstijl is soms niet genoeg om je bloeddruk te verlagen. Dan kan de arts medicijnen voorschrijven.

Gratis magazine Jij & je bloeddruk

  • Alles over bloeddruk en tips voor thuis meten
  • Heerlijke recepten met minder zout
  • Meer bewegen: 36 mooie wandelroutes

Nu aanvragen

Meer in de Gids Bloeddruk
  • Zelf je bloeddruk verlagen

  • Medicijnen bij hoge bloeddruk

1. Gezond eten


Gezond eten verlaagt je bloeddruk en helpt mee een gezond gewicht te houden. 

Gezonder eten?

Probeer verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet. Eet volkoren producten en elke dag 250 gram groenten en 2 stuks fruit.  

> Gezond eten en lekkere recepten 

;