Risicofactoren

Sommige mensen hebben meer kans op hart- en vaatziekten. Dat heeft te maken met risicofactoren. Aan een aantal factoren kunt u iets doen, zoals roken. Aan andere factoren zoals erfelijkheid, kunt u helaas niets doen.

De risicofactoren voor hart- en vaatziekten zijn:

Is er sprake van 1 of meerdere risicofactoren? Dan heeft deze persoon een verhoogde kans op:

• slagaderverkalking, met als mogelijk gevolg:
    • hartinfarct
    • herseninfarct
    • angina pectoris
    • vernauwingen van de beenslagaders
  • dichtslibben van de slagaderen (atherosclerose)
  • angina pectoris

De arts kijkt altijd naar de combinatie van risicofactoren en naar leeftijd en geslacht.

Leefstijl

De risicofactoren versterken elkaar: hoe meer factoren, hoe groter de kans op hart- en vaatziekten. Daarom is een gezonde leefstijl belangrijk. Gezond leven verlaagt het aantal risicofactoren en dus ook het risico op hart- en vaatziekten.

Reuma, diabetes en nierschade

Er zijn meer factoren die een verband hebben met hart- en vaatziekten, maar hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Bekend is dat reuma het risico verhoogt. Verder komt de combinatie diabetes, nierschade en hart- en vaatziekten vaak voor.

Diabetes, nierschade en hart- en vaatziekten

Mensen met hart- en vaatziekten hebben vaak ook diabetes en nierschade. Deze ziekten komen vaak samen voor. Het is nog niet duidelijk hoe deze combinatie precies ontstaat. De ziekten hebben veel met elkaar te maken, bijvoorbeeld:

• Diabetes kan leiden tot hart- en vaatziekten én nierschade.
  • Mensen met diabetes hebben vaker ook andere risicofactoren, zoals overgewicht, hoge bloeddruk en een verstoorde vetstofwisseling (metabool syndroom).
  • Beschadiging van de bloedvaten van en naar de nieren kan komen door diabetes, roken, hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte en overgewicht.
  • Hoge bloeddruk kan schade veroorzaken aan slagaders, hart, hersenen, nieren en ogen.

Meerdere risicofactoren tegelijk aanpakken, werkt daarom het beste. Hierdoor verkleint de kans op diabetes, nierschade en hart- en vaatziekten.

Reuma

Reuma (reumatoïde artritis) is een chronische gewrichtsziekte met ontstekingen in een of meer gewrichten. Reumapatiënten hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het is nog niet helemaal duidelijk waardoor dit komt. Een mogelijke oorzaak is dat reumapatiënten vaker verhoogde waarden hebben van risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Ook zouden de chronische gewrichtsontstekingen bij reuma een rol kunnen spelen bij slagaderverkalking. De Hartstichting financiert 2 onderzoeken op dit gebied:

Risicotest

Hoe groot is uw risico op hart- en vaatziekten, diabetes en/of nierschade? De risicotest geeft een betrouwbaar beeld.

De test is wetenschappelijk onderbouwd en ontwikkeld door het Diabetes Fonds, Hartstichting en Nierstichting en beroepsorganisaties voor huisartsen en bedrijfsartsen.

Meer lezen

Lees meer over

Vragen over hart of vaten?

Mail de Infolijn Hart & Vaten

stuur een e-mail

Bel de Infolijn Hart & Vaten 0900 3000 300

maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13:00 uur.