Risicofactoren

Iedereen kan een hart- of vaatziekte krijgen. Risicofactoren, zoals een hoge bloeddruk of hoog cholesterol verhogen die kans. Het gaat om ziekten waarbij de slagaders vernauwd raken. Door die vernauwingen kan er bijvoorbeeld een hart- of herseninfarct ontstaan. De arts kijkt naar het totaalplaatje en schat zo in hoe groot jouw risico is.

Overgewicht

Diabetes

Stress

Ken je getallen

Weet jij of je bloeddruk, cholesterol of BMI goed is? Lees met welke waarden je de kans op hart- en vaatziekten zo laag mogelijk houdt.

Meer weten

In de familie

Loop ik meer kans als meerdere familieleden een hart- en vaatziekte hebben?

> Meer lezen over erfelijkheid

Gezond leven

Door gezond te leven verlaag je je kans op hart- en vaatziekten. Lees de tips om gezond te eten, meer te bewegen en te ontspannen.

Lees de tips

Vragen over risicofactoren?

Wil je iets weten over je cholesterolwaarden, bloeddruk of BMI?

• Leg jouw waarden voor aan een voorlichter van de Infolijn via het groene chatbalkje aan de zijkant
  • De chat is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 - 16.30 uur