Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

6-minutenzone

In een 6-minutenzone bieden mensen binnen 6 minuten de juiste hulp bij een hartstilstand. Ze bellen 112 , starten met reanimeren en zetten een AED in. Hiermee vergroot je de kans op overleven van het slachtoffer aanzienlijk. Snelle hulp maakt het verschil tussen leven en dood.

Wat is nodig voor een 6-minutenzone?

Voor een goed werkende 6-minutenzone zijn nodig: een actief oproepsysteem, veel burgerhulpverleners en voldoende AED's.

1. Actief oproepsysteem

Binnen een 6-minutenzone is er een actief oproepsysteem dat werkt via de meldkamers van 112.
    Bij een hartstilstand belt een omstander direct 112. De medewerkers van de meldkamer activeren het oproepsysteem. Vanuit het systeem worden berichten gestuurd naar mensen die kunnen reanimeren en zich in de buurt van het slachtoffer bevinden. Deze vrijwilligers noemen we burgerhulpverleners.

2. Veel burgerhulpverleners

Een aantal burgerhulpverleners krijgt het bericht om eerst een AED te halen en dan naar het slachtoffer te gaan. Anderen worden direct naar het slachtoffer verwezen.

Er worden altijd meerdere burgerhulpverleners opgeroepen. Niet iedereen is altijd beschikbaar of in de buurt van het slachtoffer. Om dit systeem goed te laten verlopen zijn er daarom veel burgerhulpverleners nodig.

> Meer over burgerhulpverlening

3. Voldoende AED's

Een AED is een draagbaar apparaat dat via gesproken opdrachten helpt bij het reanimeren. Iedereen die in het bezit is van een AED kan deze aanmelden bij het oproepsysteem. Zo kan er bij een hartstilstand overal zo snel mogelijk een AED ter plaatse worden gebracht. Hoe meer AED's er beschikbaar zijn in een 6-minutenzone, hoe beter.

> Meer over AED

Werking 6-minutenzone

• Stap 1: burgerhulpverleners krijgen een oproep bij een hartstilstand in hun buurt
    • Stap 2: burgerhulpverleners starten met reanimeren, halen een AED en zetten deze in
    • Stap 3: burgerhulpverleners gaan door met reanimeren totdat de ambulance er is

Word burgerhulpverlener

Een burgerhulpverlener krijgt een oproep als iemand in de buurt een hartstilstand krijgt. Kun jij reanimeren? Meld je dan aan als burgerhulpverlener en red een leven in jouw buurt.

Maak van jouw buurt een 6-minutenzone

Kijk eens om je heen in jouw woon- en werkomgeving of op de sportvereniging. Heeft jouw buurt al voldoende AED's? En zijn er voldoende burgerhulpverleners beschikbaar? Zorg er samen met buurtgenoten, collega's of clubgenoten voor dat jullie omgeving hartveilig is.

Een goede voorbereiding is belangrijk bij het maken van een 6-minutenzone. Bestel de Goed van start-set om jouw 6-minutenzone tot een succes te maken.

Maak een 6-minutenzone

Jolande Zijlstra

"Fijn dat het oproepsysteem reanimatie écht werkt."

Lees het interview

Reanimatie App

Er is een handige app met veel informatie over reanimatie en burgerhulpverlening. En erg handig om de reanimatiestappen te onthouden.

> Download de Reanimatie App

Vragen over burgerhulpverlening?

Mail Team 6-Minutenzone

Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)