Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

6-Minutenzone

In een 6-Minutenzone kunnen mensen binnen 6 minuten de juiste hulp bieden bij een hartstilstand: 112 bellen, starten met reanimeren en een AED inzetten. Hiermee wordt de kans op overleven van het slachtoffer aanzienlijk vergroot.

Elke dag sterven 35 Nederlanders aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Thuis, op straat of op het sportveld. Snelle hulp kan het verschil maken tussen leven en dood.

Wat is nodig voor een 6-Minutenzone?

Voor een goed werkende 6-Minutenzone zijn nodig: een actief oproepsysteem, veel burgerhulpverleners en voldoende AED's.

1. Actief oproepsysteem

Binnen een 6-Minutenzone is er een actief oproepsysteem dat werkt via de meldkamers van 112.
    Bij een hartstilstand belt een omstander direct 112. De medewerkers van de meldkamer activeren het oproepsysteem. Vanuit het systeem worden berichten gestuurd naar mensen die kunnen reanimeren en zich in de buurt van het slachtoffer bevinden. Deze vrijwilligers noemen we burgerhulpverleners.

2. Veel burgerhulpverleners

Een aantal burgerhulpverleners krijgt het bericht om eerst een AED te halen en dan naar het slachtoffer te gaan. Anderen worden direct naar het slachtoffer verwezen.

Er worden altijd meerdere burgerhulpverleners opgeroepen. Niet iedereen is altijd beschikbaar of in de buurt van het slachtoffer. Om dit systeem goed te laten verlopen zijn er daarom veel burgerhulpverleners nodig in een 6-Minutenzone.

> Meer over burgerhulpverlening

3. Voldoende AED's

Een AED is een draagbaar apparaat dat via gesproken opdrachten helpt bij het reanimeren. Iedereen die in het bezit is van een AED kan deze aanmelden bij het oproepsysteem. Zo kan er bij een hartstilstand overal zo snel mogelijk een AED ter plaatse worden gebracht. Hoe meer AED's er beschikbaar zijn in een 6-Minutenzone, hoe beter.

> Meer over AED

Werking 6-Minutenzone

• Stap 1: burgerhulpverleners krijgen een oproep bij een hartstilstand in hun buurt
    • Stap 2: burgerhulpverleners starten met reanimeren, halen een AED en zetten deze in
    • Stap 3: burgerhulpverleners gaan door met reanimeren totdat de ambulance er is

5.000 burgerhulpverleners nodig

Hoe meer burgerhulpverleners er in een 6-Minutenzone actief zijn, hoe beter het oproepsysteem werkt. Op dit moment zijn er ongeveer 165.000 burgerhulpverleners in Nederland. Om het systeem overal goed te laten werken zijn er nog eens 5.000 mensen nodig. Alleen zo kunnen we overal in Nederland extra levens redden.

Burgerhulpverleners werven met Opel en Feyenoord

Opel en Feyenoord helpen ons om van heel Nederland een 6-Minutenzone te maken.

> Meer over de samenwerking

Word burgerhulpverlener

Een burgerhulpverlener krijgt een oproep als iemand in de buurt een hartstilstand krijgt. Kun jij reanimeren? Meld je dan aan als burgerhulpverlener en red een leven in jouw buurt.

Maak van jouw buurt een 6-Minutenzone

Kijk eens om je heen in jouw woon- en werkomgeving of op de sportvereniging. Heeft jouw buurt al voldoende AED's? En zijn er voldoende burgerhulpverleners beschikbaar? Zorg er samen met buurtgenoten, collega's of clubgenoten voor dat jullie omgeving hartveilig is.

Een goede voorbereiding is belangrijk bij het maken van een 6-Minutenzone. Bestel de Goed van start-set om jouw 6-Minutenzone tot een succes te maken.

Maak een 6-Minutenzone

Toon

"Mijn doel is meer levens te redden bij een hartstilstand"

Lees mijn verhaal

Reanimatiematerialen

Breng de reanimatiestappen extra onder de aandacht in jouw bedrijf, vereniging of buurthuis met reanimatiematerialen. Bestel reanimatiematerialen in de webshop of download de Reanimatie App.

Vragen over burgerhulpverlening?

Mail Team 6-Minutenzone

Bel de Infolijn: 0900 3000 300

Lees meer over reanimatie