Hartstichting.nl wordt geladen

Bekijk de aftermovie van de 11strandentocht 2023

To be able to view this content you need to accept the cookies that come from this third party.

Collecte en evenementen halen 3,4 miljoen op

Met onze jaarlijkse collecte en evenementen haalden we in totaal € 3,4 miljoen* op voor wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld de 11strandentocht, CYCLE en Hoek tot Helder. De collecte bracht daarvan ruim € 2 miljoen op. Met de 11strandentocht en Hoek tot Helder haalden we zelfs een recordbedrag aan donaties binnen. Een fantastisch resultaat, ook dankzij alle vrijwilligers, deelnemers, donateurs en onze sponsoren. 

Een groep deelnemers van Hoek tot Helder poseert met een medaille

Spoedcursus inmiddels 150.000 keer gedaan

De Hartstichting lanceerde de online Spoedcursus ‘Heb je even? Red een leven!’. Hiermee leer je in 5 minuten de signalen van een hartinfarct, hartstilstand en beroerte. Ook leer je wat je in welke situatie moet doen. De cursus is inmiddels meer dan 150.000 keer gedaan.

Een persoon doet de Spoedcursus op een telefoon

34 buurten krijgen AED door samenwerking Nouri Foundation

De Nouri Foundation gaat samen met de Hartstichting door heel Nederland 34 Nouri-AED’s plaatsen. Deze worden aangemeld bij HartslagNu. De Hartstichting zorgt dat in iedere wijk waar zo'n AED komt, 50 mensen leren reanimeren. In mei werd met Ajax de eerste AED onthuld in de wijk Geuzenveld in Amsterdam. 

De Hartstichting en Nouri Foundation plaatsen een AED

Eerste tests van persoonlijke Hartstichting checkpunten

In 2023 zijn we in een aantal steden begonnen met het testen van Hartstichting checkpunten. Hier kunnen mensen gratis laten meten of zij een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten. Ook krijgen zij advies hoe zij die risico's kunnen verminderen. De eerste resultaten van deze testen zijn veelbelovend. In de 3 steden werden de checkpunten bezocht door 586 bezoekers. 

Een persoon wordt getest bij een Hartstichting Checkpunt

Wetenschappelijk onderzoek en de hart- en vaatagenda

We willen zo veel mogelijk bereiken met het geld dat we van onze donateurs ontvangen. Daarom hebben we donateurs, vrijwilligers, zorgverleners, wetenschappers, patiënten en naasten gevraagd wat ze belangrijk vinden. Maar liefst 10.955 vragenlijsten zijn ingevuld! Op 29 januari maken we de hart- en vaatagenda bekend. De uitdagingen die daarop staan, krijgen de komende 10 jaar meer geld en aandacht. Dankzij onze donateurs financierden we ook al in 2023 baanbrekend onderzoek naar hart- en vaatziekten. Hieronder is een greep uit de onderzoeken: 

Een vrouw doet onderzoek met een microscoop
  • Slimme badmuts herkent levensbedreigende beroerte

    Een speciale badmuts met elektrodes kan nauwkeurig vaststellen of patiënten een groot herseninfarct hebben. Dit kan vanuit een ambulance. Zo wordt het mogelijk om deze patiënten direct naar het juiste ziekenhuis te brengen. Bijvoorbeeld voor een speciale behandeling voor grote herseninfarcten.

  • Waarom vrouwen niet meedoen aan onderzoek naar hart- en vaatziekten

    Er doen te weinig vrouwen mee aan klinische studies naar behandelingen voor hart- en vaatziekten. De Hartstichting financiert daarom nieuw onderzoek om te achterhalen waarom minder vrouwen deelnemen. Ook willen we achterhalen hoe onderzoekers meer vrouwen kunnen werven. 

  • Megasubsidie NWO en steun Hartstichting voor hybride hart

    NWO en de Hartstichting hebben ruim € 11 miljoen geïnvesteerd om een hybride hart te ontwikkelen. Dit hart moet een oplossing worden voor mensen met ernstig hartfalen en een alternatief voor donorharten. 

Wereld Hartdag

Op 29 september was het Wereld Hartdag. Daarom vroeg de Hartstichting aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen door Dress Red Day. Meerdere gebouwen kleurden op deze dag rood, waaronder de Zalmhaventoren in Rotterdam en Paleis Soestdijk. Ook werd de tweede aflevering van Hartzaken uitgezonden. Dit is de talkshow van de Hartstichting op Wereld Hartdag. Hierin sprak Hanneke Groenteman met artsen en onderzoekers.

Paleis Soestdijk is rood verlicht op Dress Red Day

Gouden EFFIE Best of Europe award voor 6-minutenzone

Samen met HartslagNu heeft de Hartstichting de afgelopen jaren gewerkt aan een 6-minutenzone met een meerjarencampagne. Voor deze campagne heeft de Hartstichting weer een mooie marketingprijs gewonnen: de Europese gouden Effie. Dit is een belangrijke erkenning die laat zien dat de Hartstichting door een jarenlange strategie echt verandering teweeg kan brengen.

De Hartstichting ontvangt een gouden Effie in 2023

Op weg naar een Gezonde Generatie

Een gezonde omgeving is van grote invloed op onze hartgezondheid. Voor het gezonder maken van onze omgeving is het noodzakelijk om krachten te bundelen. Dit kan de Hartstichting niet alleen. Daarom werken we samen met andere partijen in het programma Gezonde Generatie.

Een afbeelding van Gezonde Generatie
  • Op zoek naar gezond

    In een driedelige documentaire-reeks laten BN’ers zien hoe je steeds wordt verleid tot ongezond eten en drinken. Fidan Ekiz, Renze Klamer en Hanna Verboom zijn voor ons op onderzoek gegaan. Ze laten in gesprekken met experts zien wat er aan de hand is. 

  • Verkiezingscampagne

    In de verkiezingscampagne roepen we politici op om te werken aan 5 thema’s voor een Gezonde Generatie. Dit doen we samen met 22 gezondheidsfondsen. Naast bewegen, rookvrij en een gezonde voedselomgeving zijn dat ook de mentale gezondheid en alcoholpreventie.

Stop met het verheerlijken van roken

Twee derde van de Nederlanders wil dat roken en vapen niet meer te zien is in de media. Bijvoorbeeld in films, op tv, in tijdschriften, in muziekvideo's en op (social) media. Dit blijkt uit onderzoek van de Hartstichting, KWF en het Longfonds. In de campagne voor een Rookvrije Generatie spreken mediamakers zich uit tegen het verheerlijken van roken in de media. Bijvoorbeeld regisseur Tim Oliehoek, presentator Dieuwertje Blok, hoofdredacteur LINDA.meiden Mandy Woelkens en zangeres Sterre Koning.

Een man poseert voor de camera

10.000 vragen aan onze voorlichters

De voorlichters van de Hartstichting geven voorlichting over hart- en vaatziekten en gezond leven. Dit doen ze via telefoon, chat, mail en social media. In 2023 beantwoordden onze voorlichters bijna 10.000 vragen. Dit waren meestal medische vragen. Gemiddeld worden de chatgesprekken met een 8,8 gewaardeerd.

Een voorlichter aan de telefoon

* Cijfers onder voorbehoud van jaarrekening.