Eerste Nouri-AED, Spoedcursus en 8 andere hoogtepunten uit 2023
Met trots kijken we terug op 2023. Het was een jaar waarin de eerste van de 34 Nouri-AED's werd geplaatst. De iconische kitesurftocht Hoek tot helder bracht € 1 miljoen bij elkaar voor wetenschappelijk onderzoek en de Spoedcursus werd gelanceerd. Ook waren de eerste tests met het opzetten van de Hartstichting checkpunten succesvol. Bekijk de 10 hoogtepunten van 2023 op deze pagina.
Bekijk de aftermovie van de 11strandentocht 2023
Collecte en evenementen halen 3,4 miljoen op
Met onze jaarlijkse collecte en evenementen haalden we in totaal € 3,4 miljoen* op voor wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld de 11strandentocht, CYCLE en Hoek tot Helder. De collecte bracht daarvan ruim € 2 miljoen op. Met de 11strandentocht en Hoek tot Helder haalden we zelfs een recordbedrag aan donaties binnen. Een fantastisch resultaat, ook dankzij alle vrijwilligers, deelnemers, donateurs en onze sponsoren.
Spoedcursus inmiddels 150.000 keer gedaan
De Hartstichting lanceerde de online Spoedcursus ‘Heb je even? Red een leven!’. Hiermee leer je in 5 minuten de signalen van een hartinfarct, hartstilstand en beroerte. Ook leer je wat je in welke situatie moet doen. De cursus is inmiddels meer dan 150.000 keer gedaan.
34 buurten krijgen AED door samenwerking Nouri Foundation
De Nouri Foundation gaat samen met de Hartstichting door heel Nederland 34 Nouri-AED’s plaatsen. Deze worden aangemeld bij HartslagNu. De Hartstichting zorgt dat in iedere wijk waar zo'n AED komt, 50 mensen leren reanimeren. In mei werd met Ajax de eerste AED onthuld in de wijk Geuzenveld in Amsterdam.
Eerste tests van persoonlijke Hartstichting checkpunten
In 2023 zijn we in een aantal steden begonnen met het testen van Hartstichting checkpunten. Hier kunnen mensen gratis laten meten of zij een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten. Ook krijgen zij advies hoe zij die risico's kunnen verminderen. De eerste resultaten van deze testen zijn veelbelovend. In de 3 steden werden de checkpunten bezocht door 586 bezoekers.
Wetenschappelijk onderzoek en de hart- en vaatagenda
We willen zo veel mogelijk bereiken met het geld dat we van onze donateurs ontvangen. Daarom hebben we donateurs, vrijwilligers, zorgverleners, wetenschappers, patiënten en naasten gevraagd wat ze belangrijk vinden. Maar liefst 10.955 vragenlijsten zijn ingevuld! Op 29 januari maken we de hart- en vaatagenda bekend. De uitdagingen die daarop staan, krijgen de komende 10 jaar meer geld en aandacht. Dankzij onze donateurs financierden we ook al in 2023 baanbrekend onderzoek naar hart- en vaatziekten. Hieronder is een greep uit de onderzoeken:
Wereld Hartdag
Op 29 september was het Wereld Hartdag. Daarom vroeg de Hartstichting aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen door Dress Red Day. Meerdere gebouwen kleurden op deze dag rood, waaronder de Zalmhaventoren in Rotterdam en Paleis Soestdijk. Ook werd de tweede aflevering van Hartzaken uitgezonden. Dit is de talkshow van de Hartstichting op Wereld Hartdag. Hierin sprak Hanneke Groenteman met artsen en onderzoekers.
Gouden EFFIE Best of Europe award voor 6-minutenzone
Samen met HartslagNu heeft de Hartstichting de afgelopen jaren gewerkt aan een 6-minutenzone met een meerjarencampagne. Voor deze campagne heeft de Hartstichting weer een mooie marketingprijs gewonnen: de Europese gouden Effie. Dit is een belangrijke erkenning die laat zien dat de Hartstichting door een jarenlange strategie echt verandering teweeg kan brengen.
Op weg naar een Gezonde Generatie
Een gezonde omgeving is van grote invloed op onze hartgezondheid. Voor het gezonder maken van onze omgeving is het noodzakelijk om krachten te bundelen. Dit kan de Hartstichting niet alleen. Daarom werken we samen met andere partijen in het programma Gezonde Generatie.
Stop met het verheerlijken van roken
Twee derde van de Nederlanders wil dat roken en vapen niet meer te zien is in de media. Bijvoorbeeld in films, op tv, in tijdschriften, in muziekvideo's en op (social) media. Dit blijkt uit onderzoek van de Hartstichting, KWF en het Longfonds. In de campagne voor een Rookvrije Generatie spreken mediamakers zich uit tegen het verheerlijken van roken in de media. Bijvoorbeeld regisseur Tim Oliehoek, presentator Dieuwertje Blok, hoofdredacteur LINDA.meiden Mandy Woelkens en zangeres Sterre Koning.
10.000 vragen aan onze voorlichters
De voorlichters van de Hartstichting geven voorlichting over hart- en vaatziekten en gezond leven. Dit doen ze via telefoon, chat, mail en social media. In 2023 beantwoordden onze voorlichters bijna 10.000 vragen. Dit waren meestal medische vragen. Gemiddeld worden de chatgesprekken met een 8,8 gewaardeerd.
* Cijfers onder voorbehoud van jaarrekening.