Hartstichting.nl wordt geladen

“We zijn er trots op dat de inzending van onze campagne ‘Nederland één 6-minutenzone' deze toonaangevende Europese vakprijs prijs wint", zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting.

"Met volharding hebben we een zeer effectieve meerjarencampagne ingezet om burgerhulpverleners en AED’s te werven. Uiteindelijk heeft dit bijgedragen aan een structurele maatschappelijke verandering en redden we hiermee duizenden levens per jaar. Ons land is het eerste land ter wereld dat een dergelijk fijnmazig en landelijk reanimatienetwerk van burgerhulpverleners kent. Felicitaties aan het team!".

Wat is tot nu toe bereikt?

Mede dankzij een intensieve samenwerking met vele partners, waaronder Philips met BuurtAED, is in 7 jaar tijd een groei gerealiseerd van 377% van het aantal burgerhulpverleners en 306% van het aantal AED’s.

Het aantal burgerhulpverleners dat is aangemeld bij oproepsysteem HartslagNu groeide van 65.000 naar 245.000. Het aantal aangemelde AED's ging van 8.000 naar 24.500.

En nog altijd groeien de aantallen door: er zijn inmiddels 262.000 burgerhulpverleners en 26.000 aangemelde AED's. De Hartstichting en HartslagNu blijven zich inzetten voor een effectieve 6-minutenzone.

Strategische samenwerking

Onderscheidende marketingcommunicatie is medebepalend geweest voor de succesvolle uitrol van de 6-minutenzone in Nederland. Meedingen naar de Europese Effie Award is alleen mogelijk na het winnen van een nationale award en als een buitengewoon resultaat is behaald dankzij de inzet van marketingcommunicatie.

De Hartstichting is erg blij met deze prestigieuze prijs en heeft met veel plezier samengewerkt met strategisch sterke bureaus. Triple Double uit Eindhoven was lead agency op de campagne. BijlPR was verantwoordelijk voor de PR-strategie, Initiative voor de mediastrategie en GroupM (voorheen We are Blossom) voor de social strategie en uitvoering.

Alle inzendingen zijn beoordeeld door 140 professionals uit meer dan 20 Europese landen. De finalisten kwamen uit heel Europa, en dit was de enige Nederlandse inzending in de categorie 'Positive Change'. De Hartstichting nam het op tegen campagnes van onder meer de Danish Cancer Society en het Ronald McDonald House uit Zweden.