Paparazzi kwam naar eigen zeggen nooit bij de dokter, maar vijf jaar geleden veranderde het leven van de 60-jarige radio-DJ. Hij kreeg een hartstilstand. “Mijn vrouw was gelukkig thuis en belde 112”, vertelt hij. “Ze had nog nooit gereanimeerd, maar gelukkig handelde ze snel. De meldkamer heeft haar door de handelingen heen gepraat”, vertelt hij, verwonderd over de kracht van zijn reddende engel. “Pas na acht minuten was de ambulance er en konden zij het van haar overnemen.”

Angstaanjagend moment

Van het angstaanjagende moment kan Paparazzi zich niets meer herinneren. “In het ziekenhuis zag het er somber uit”, vertelt hij. “Tegen mijn vrouw hebben ze gezegd, hier heeft u zijn kleding en de trouwring. U moet zich op het ergste voorbereiden”, slikt Paparazzi. Maar na dagen in coma te hebben gelegen ontwaakte hij, zonder te weten wat er was gebeurd. “Nu ik het verhaal navertel, lijkt het ook alsof het over iemand anders gaat”, reflecteert hij.

Nu is Paparazzi ‘helemaal up and running’, maar dat duurde wel even. “Ik heb vier maanden in een stoel gezeten”, zegt hij. Wie de energieke Radio-DJ een beetje kent, kan al raden dat dat niets voor hem was. Hij lacht: “Nee, dat was echt vreselijk! Helemaal niets voor mij, maar mijn lichaam was op.” Na een lange rustperiode kon hij zijn leven weer op gaan pakken en wil hij zich inzetten voor anderen met hart- en vaatziekten.

‘Weet wat je moet doen’

“Dat ambassadeurschap is echt belangrijk voor me”, vertelt Paparazzi daarover. “Ik heb veel te danken aan de Hartstichting, zowel direct als indirect.” Hij lacht: “Al mijn loterijen heb ik opgezegd, want mijn geluk is opgebruikt!”

Als ambassadeur én iemand met een stem op nationale radio, hoopt hij zich vooral in te zetten om het bewustzijn rondom een hartinfarct en hartstilstand te vergroten. “Ik merk dat hart- en vaatziekten door veel mensen nog worden gezien als iets wat hen niet zal overkomen. Eerlijk gezegd dacht ik er ook zo over. Ik besefte me helemaal niet dat het de tweede doodsoorzaak is in Nederland en ik denk heel veel mensen met mij. Maar om hart- en vaatziekten terug te dringen moet dat kwartje wel gaan vallen”, vindt hij.

Uit eigen ervaring weet hij hoe belangrijk het bijvoorbeeld is dat mensen weten hoe ze moeten handelen bij bijvoorbeeld een hartstilstand. “Ik besef me echt heel goed dat ik er anders niet meer was geweest. Nu hoop ik mijn steentje te kunnen gaan bijdragen.”

Leer zelf de signalen herkennen en red een leven

Ontdek binnen 5 minuten wat je moet doen bij een hartinfarct, hartstilstand of beroerte.
Start de spoedcursus