Stel direct je vraag
Naar content trash arrow-down-light menu paper stack arrow-left mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right arrow-right-la heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location play home

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Gezond leven voor kinderen

    Gezond leven voor kinderen

    Gezond leven voor kinderen

    Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen zijn minder vaak ziek. Ze kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. En nog belangrijker: ze hebben minder kans op hart- of vaatziekten als ze volwassen zijn.

    Een gezonde leefstijl heeft veel voordelen voor kinderen:

    • ze hebben minder kans op overgewicht
    • ze zijn minder vaak ziek
    • ze kunnen zich beter concentreren op school
    • ze hebben meer energie
    • ze zijn meer ontspannen en zitten lekkerder in hun vel

    Kinderen en bewegen

    Als kinderen genoeg bewegen, blijft hun gewicht makkelijker op peil en krijgen ze een goede conditie. Ook vergroot bewegen de spierkracht, fitheid en botkwaliteit en verkleint het de kans op depressie. Bekijk de adviezen voor kinderen van 4 tot 18 jaar.

    Veel en vaak bewegen

    Het is belangrijk voor kinderen om elke dag minimaal 1 uur matig intensief te bewegen. Dit zijn heel gewone dingen, zoals naar school fietsen, lopen, buiten spelen of de hond uitlaten. Hoe vaker en langer ze hiermee mee bezig zijn, hoe beter. Ook is het goed als ze af en toe nog intensievere sporten doen, zoals hockey, tennis, voetbal, judo, streetdance, skaten of rennen.


    Kies een passende sport

    Kies een passende sport voor je kind. Een kind moet voor zijn plezier sporten en er niet met tegenzin heengaan. Sommige kinderen houden van teamsporten. Anderen vinden een individuele sport leuker. Laat je kind eerst een paar proeflessen volgen. Zo kun je ontdekken of de sport iets voor hem of haar is.

    Activiteiten voor sterke spieren en botten 

    Het is goed als je kind minstens 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten doet. Je versterkt je spieren met bijvoorbeeld fietsen, zwemmen, voetbal, tennis of fitness. Voorbeelden van activiteiten die de botten versterken zijn (trap)lopen, dansen, springen en rennen.

    Niet teveel stil te zitten

    Onder stilzitten valt tv-kijken, lezen, computeren, op school zitten en liggen. Slapen valt er niet onder. Probeer ervoor te zorgen dat kinderen genoeg buiten spelen. Maak goede afspraken en spreek bijvoorbeeld af dat je kind maximaal 1,5 uur per dag achter de computer of voor de televisie mag zitten.

    Tips voor tussendoortjes en traktaties

    Gezond eten is soms lastig door allerlei lekkere dingen zoals traktaties, tussendoortjes en snacks. Probeer een kind maximaal 4 tussendoortjes per dag te geven. Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals:

    • fruit of groente (snoeptomaatjes, wortel, komkommer)
    • tussendoortjes met weinig calorieën en vet, zoals ontbijtkoek, popcorn of rijstwafel
    • waterijs in plaats van roomijs
    • (mineraal)water, thee of groentesap in plaats van frisdrank of yoghurtdrank

    Geef als ouder zelf het goede voorbeeld. Maak gezonde traktaties of kies voor een traktatie die niet eetbaar is. Bijvoorbeeld een grabbelton met cadeautjes. Vraag op de school van je kind of er regels zijn voor gezond trakteren. Als dat niet zo is, probeer dit dan aan te moedigen.

    Wist je dat een kind op school 40 keer per jaar een traktatie krijgt? En dat is lang niet altijd een gezonde traktatie.

    Bereken jouw BMI

    Doe de test en bekijk of jij een gezond gewicht hebt.

    kg

    Goed voorbeeld geven en belonen

    Kinderen die een goed voorbeeld krijgen, blijven later vaker gezond eten en veel bewegen. Geef als ouder zelf het goede voorbeeld door:

    • zelf dagelijks te bewegen
    • vaker de auto te laten staan en meer te lopen en te fietsen
    • samen met de kinderen te bewegen: hardlopen, skeeleren of de hond uitlaten

    Belonen helpt ook om kinderen aan te moedigen om te bewegen. Laat kinderen bijvoorbeeld extra zakgeld verdienen met klusjes. Zoals helpen in de tuin, de stoep vegen of het wassen van de auto. Of motiveer ze met een gadget of app, zoals een stappenteller.

    Kinderen en roken

    Iedere week raken wekelijks honderden kinderen verslaafd aan roken. Geef als ouders zelf het goede voorbeeld door niet te roken. En stimuleer kinderen om niet te beginnen. Bekijk wat jij nog meer kunt doen om kinderen te beschermen tegen roken.

    > Lees de tips op rookvrijegeneratie.nl

    Stel je vraag aan de Infolijn

    Lees meer over gezond leven

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Kindermarketing ongezonde voeding moet stoppen

    Kindermarketing ongezonde voeding moet stoppen