Er zijn verschillende soorten vetten. Verzadigd vet is minder goed dan onverzadigd vet. Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet. Zo neemt de kans op hart- en vaatziekten af.

Vet is nodig

Vet heeft over het algemeen een negatieve klank: het heeft veel calorieën en je wordt er dik van. Toch heeft ons lichaam dagelijks vet nodig. Ons lichaam gebruikt vet:

• voor energieopslag
  • als bouwstof: vetten zijn belangrijk voor onze hersenen, zenuwen en hormonen
  • voor betere opname van vitamines A, D, E en K. Deze vitamines lossen alleen in vet op en niet in water
  • als bescherming tegen kou en het beschermen van organen en zenuwcellen tegen beschadiging

Deze 3 lichaamswaarden vertellen meer over jouw hart.

Soorten vetten

Er zijn verschillende soorten vetten:

• 'slechte' vetten: verzadigde vetten en transvetten
  • ​'goede' vetten: onverzadigde vetten

Het vervangen van verzadigde vetten en transvetten door onverzadigde vetten heeft een positief effect op het cholesterolgehalte in het bloed.

> Meer over cholesterol

Verzadigd vet

Verzadigd vet is bij kamertemperatuur vaak gestold. Het komt veel voor in dierlijke producten.Producten met veel verzadigd vet zijn onder andere:

• roomboter en margarine in een wikkel
  • volle melkproducten en kaas
  • vet vlees
  • chocolade, koek, gebak en snacks

Onverzadigd vet

Onverzadigde vetten verhogen het goede HDL-cholesterolgehalte in het bloed. Producten met veel onverzadigd vet zijn onder andere:

• vloeibare bakproducten
  • oliën
  • noten
  • vette vis

Onverzadigd vet komt voor als enkelvoudige onverzadigde vetzuren en meervoudige onverzadigde vetzuren (onder andere omega 3-vetzuren).

Wat zijn transvetten?

Transvet ontstaat door de chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek.Transvetten hebben een negatief effect op het cholesterolgehalte. Nog meer dan verzadigde vetten. Transvetten verhogen het LDL-cholesterolgehalte. Daarnaast verlagen ze ook het goede HDL-cholesterol.

Het zit vaak verborgen in:

• koek en gebak
  • snacks
Ook natuurlijke producten bevatten transvet. Melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten kleine hoeveelheden transvet.

Wat zijn omega-vetzuren?

Omega-vetzuren zijn te verdelen in:

• visvetzuren (EPA en DHA)
  • alfa-linoleenzuur

Visvetzuren

De omgega-3-vetzuren EPA en DHA vind je vaak in vis. Het verschilt per soort vis hoe groot de hoeveelheid EPA en DHA is.

> Meer over vetten in vis

Alfa-linoleenzuur

Alfa-linoleenzuur (ALA) is ook een omega 3-vetzuur. Dit is een plantaardig vetzuur, dat voorkomt in onder andere:

• noten, bijvoorbeeld walnoten
  • zaden
  • oliën
  • sommige plantaardige (dieet)margarines

Het lichaam maakt ook zelf EPA en DHA aan uit alfa-linoleenzuur (ALA). Het is nog niet bekend hoeveel het lichaam hiervan aanmaakt.

Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken in 2 minuten

Advies voor het eten van vetten

Het algemene advies is: vervang zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding door onverzadigd vet. De Hartstichting volgt het advies van de Gezondheidsraad: eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis, zoals zalm, haring of makreel. Hartpatiënten die niet van vis houden, kunnen met hun arts overleggen over alternatieven voor omega 3-vetzuren.

Het is nog niet bekend of visoliecapsules en voedingsmiddelen met omega-vetzuren vis kunnen vervangen. Daarom geeft de Hartstichting geen advies over deze producten.

Lees meer over gezond eten

Onderzoek: zout verergert mogelijk slagaderverkalking

Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

Afvallen door een goed eet- en beweegplan