Stel direct je vraag
Naar content trash arrow-down-light menu paper stack arrow-left mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right arrow-right-la heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location play home

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Er zijn verschillende soorten vetten. Verzadigd vet is minder goed dan onverzadigd vet. Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet. Zo neemt de kans op hart- en vaatziekten af.

    Vet is nodig

    Vet heeft over het algemeen een negatieve klank: het heeft veel calorieën en je wordt er dik van. Toch heeft ons lichaam dagelijks vet nodig. Ons lichaam gebruikt vet:

    • voor energieopslag
    • als bouwstof: vetten zijn belangrijk voor onze hersenen, zenuwen en hormonen
    • voor betere opname van vitamines A, D, E en K. Deze vitamines lossen alleen in vet op en niet in water
    • als bescherming tegen kou en het beschermen van organen en zenuwcellen tegen beschadiging

    Soorten vetten

    Er zijn verschillende soorten vetten:

    • 'slechte' vetten: verzadigde vetten en transvetten
    • ​'goede' vetten: onverzadigde vetten

    Het vervangen van verzadigde vetten en transvetten door onverzadigde vetten heeft een positief effect op het cholesterolgehalte in het bloed.

    > Meer over cholesterol

    Verzadigd vet

    Verzadigd vet is bij kamertemperatuur vaak gestold. Het komt veel voor in dierlijke producten.Producten met veel verzadigd vet zijn onder andere: 

    • roomboter en margarine in een wikkel
    • volle melkproducten en kaas 
    • vet vlees
    • chocolade, koek, gebak en snacks

    Onverzadigd vet

    Onverzadigde vetten verhogen het goede HDL-cholesterolgehalte in het bloed. Producten met veel onverzadigd vet zijn onder andere:

    • vloeibare bakproducten
    • oliën
    • noten
    • vette vis

    Onverzadigd vet komt voor als enkelvoudige onverzadigde vetzuren en meervoudige onverzadigde vetzuren (onder andere omega 3-vetzuren).

    Wat zijn transvetten?

    Transvet ontstaat door de chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek.Transvetten hebben een negatief effect op het cholesterolgehalte. Nog meer dan verzadigde vetten. Transvetten verhogen het LDL-cholesterolgehalte. Daarnaast verlagen ze ook het goede HDL-cholesterol.

    Het zit vaak verborgen in:

    • koek en gebak
    • snacks
    Ook natuurlijke producten bevatten transvet. Melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten kleine hoeveelheden transvet.

    Wat zijn omega-vetzuren?

    Omega-vetzuren zijn te verdelen in:

    • visvetzuren (EPA en DHA)
    • alfa-linoleenzuur

    Visvetzuren

    De omgega-3-vetzuren EPA en DHA vind je vaak in vis. Het verschilt per soort vis hoe groot de hoeveelheid EPA en DHA is.

    > Meer over vetten in vis

    Alfa-linoleenzuur

    Alfa-linoleenzuur (ALA) is ook een omega 3-vetzuur. Dit is een plantaardig vetzuur, dat voorkomt in onder andere:

    • noten, bijvoorbeeld walnoten
    • zaden
    • oliën
    • sommige plantaardige (dieet)margarines

    Het lichaam maakt ook zelf EPA en DHA aan uit alfa-linoleenzuur (ALA). Het is nog niet bekend hoeveel het lichaam hiervan aanmaakt.

    Advies voor het eten van vetten

    Het algemene advies is: vervang zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding door onverzadigd vet. De Hartstichting volgt het advies van de Gezondheidsraad: eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis, zoals zalm, haring of makreel. Hartpatiënten die niet van vis houden, kunnen met hun arts overleggen over alternatieven voor omega 3-vetzuren.

    Het is nog niet bekend of visoliecapsules en voedingsmiddelen met omega-vetzuren vis kunnen vervangen. Daarom geeft de Hartstichting geen advies over deze producten.

    Nieuwsbrief Gezond Online

    Wil je op de hoogte blijven van lekkere recepten en tips ontvangen voor een gezonde leefstijl? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief Gezond Online.

    Schrijf in

    Stel je vraag aan de Infolijn

    Lees meer over gezond eten

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

    Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

    Bereken jouw BMI

    Doe de test en bekijk of jij een gezond gewicht hebt.

    kg