Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Er zijn verschillende soorten vetten. Verzadigd vet is minder goed dan onverzadigd vet. Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet. Zo neemt de kans op hart- en vaatziekten af.

Ons lichaam gebruikt vet

Vet heeft over het algemeen een negatieve klank: het heeft veel calorieën en je wordt er dik van. Toch heeft ons lichaam dagelijks vet nodig. Ons lichaam gebruikt vet:

• voor energieopslag
    • als bouwstof: vetten zijn belangrijk voor onze hersenen, zenuwen en hormonen
    • voor betere opname van vitamines A, D, E en K. Deze vitamines lossen alleen in vet op en niet in water
    • als bescherming tegen kou en het beschermen van organen en zenuwcellen tegen beschadiging

Bereken jouw BMI

Doe de test en bekijk of jij een gezond gewicht hebt.

kg

Soorten vetten

Er zijn verschillende soorten vetten:

• verzadigde vetten en transvetten. Dit zijn 'slechte' vetten
    • onverzadigde vetten. Dit zijn 'goede' vetten

Het vervangen van verzadigde vetten en transvetten door onverzadigde vetten heeft een positief effect op het cholesterolgehalte in het bloed.

> Meer over cholesterol

Verzadigd vet

Verzadigde vetten verhogen het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed. Dat verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet is bij kamertemperatuur vaak gestold. Het komt veel voor in dierlijke producten. Producten met veel verzadigd vet zijn bijvoorbeeld:

• roomboter en margarine in een wikkel
    • volvette kaas en volle melkproducten
    • (vet) vlees
    • chocolade, koek, gebak en snacks

Ook in sommige plantaardige vetten komen veel verzadigde vetten voor, zoals:

• cacaoboter
    • palmolie
    • kokosvet

Transvetten

Transvetten hebben een negatief effect op het cholesterolgehalte. Nog meer dan verzadigde vetten. Transvetten verhogen het LDL-cholesterolgehalte. Daarnaast verlagen ze ook het goede HDL-cholesterol. Transvet ontstaat door de chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek. Het zit vaak verborgen in:

• koek en gebak
    • snacks

Ook natuurlijke producten bevatten transvet. Melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten kleine hoeveelheden transvet.

Onverzadigd vet

Onverzadigde vetten verhogen het goede HDL-cholesterolgehalte in het bloed. Producten met veel onverzadigd vet zijn onder andere:

• vloeibare bakproducten
    • oliën
    • noten
    • vette vis

Onverzadigd vet komt voor als enkelvoudige onverzadigde vetzuren en meervoudige onverzadigde vetzuren (onder andere omega 3-vetzuren).

Omega-vetzuren uit vis en plantaardige producten

Omega-vetzuren zijn te verdelen in visvetzuren (EPA en DHA) en alfa-linoleenzuur.

Visvetzuren

EPA en DHA zijn omega 3-vetzuren. Je vindt deze vetzuren in vis. Het verschilt per soort vis hoe groot de hoeveelheid EPA en DHA is.

Vissoorten met een hoog gehalte zijn bijvoorbeeld:

• makreel
    • haring
    • zalm

Vissoorten met een gemiddeld gehalte zijn bijvoorbeeld:

• baars
    • garnalen
    • kabeljauw
    • mosselen
    • kreeft
    • schelvis

In gefrituurde vissoorten zit weinig EPA en DHA. Dit zijn bijvoorbeeld:

• vissticks
    • lekkerbekjes
    • kibbeling

Alfa-linoleenzuur

Alfa-linoleenzuur (ALA) is ook een omega 3-vetzuur. Dit is een plantaardig vetzuur, dat voorkomt in onder andere:

• noten, bijvoorbeeld walnoten
    • zaden
    • oliën
    • sommige plantaardige (dieet)margarines

Het lichaam maakt ook zelf EPA en DHA aan uit alfa-linoleenzuur (ALA). Het is nog niet bekend hoeveel het lichaam hiervan aanmaakt.

Advies voor het eten van vetten

Het algemene advies is: vervang zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding door onverzadigd vet. De Hartstichting volgt het advies van de Gezondheidsraad: eet 1 à 2 keer per week vis. Eet hiervan 1 keer vette vis, zoals zalm, haring of makreel. Hartpatiënten die niet van vis houden, kunnen met hun arts overleggen over alternatieven voor omega 3-vetzuren.

Het is nog niet bekend of visoliecapsules en voedingsmiddelen met omega-vetzuren vis kunnen vervangen. Daarom geeft de Hartstichting geen advies over deze producten.

Voeding verbeteren

De Hartstichting zet zich in voor het verbeteren van de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen. Dit is hard nodig, want veel producten bevatten onnodig veel zout, verzadigd vet en suiker.

Meer over productverbetering

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)

Lees meer over gezond eten

Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding