Hartstichting.nl wordt geladen

Een gezonde leefstijl heeft veel voordelen voor kinderen:

  • ze hebben minder kans op overgewicht
  • ze zijn minder vaak ziek
  • ze kunnen zich beter concentreren op school
  • ze hebben meer energie
  • ze zijn meer ontspannen en zitten lekkerder in hun vel

Kinderen en bewegen

Als kinderen genoeg bewegen, blijft hun gewicht makkelijker op peil en krijgen ze een goede conditie. Ook vergroot bewegen de spierkracht, fitheid en botkwaliteit en verkleint het de kans op depressie. Bekijk de adviezen voor kinderen van 4 tot 18 jaar.

Veel en vaak bewegen

Het is belangrijk voor kinderen om elke dag minimaal 1 uur matig intensief te bewegen. Dit zijn heel gewone dingen, zoals naar school fietsen, lopen, buiten spelen of de hond uitlaten. Hoe vaker en langer ze hiermee mee bezig zijn, hoe beter. Ook is het goed als ze af en toe nog intensievere sporten doen, zoals hockey, tennis, voetbal, judo, streetdance, skaten of rennen.

  • Kies een passende sport

    Kies een passende sport voor je kind. Een kind moet voor zijn plezier sporten en er niet met tegenzin heengaan. Sommige kinderen houden van teamsporten. Anderen vinden een individuele sport leuker. Laat je kind eerst een paar proeflessen volgen. Zo kun je ontdekken of de sport iets voor hem of haar is.

Activiteiten voor sterke spieren en botten 

Het is goed als je kind minstens 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten doet. Je versterkt je spieren met bijvoorbeeld fietsen, zwemmen, voetbal, tennis of fitness. Voorbeelden van activiteiten die de botten versterken zijn (trap)lopen, dansen, springen en rennen.

Een gezin is aan het suppen

Niet teveel stil te zitten

Onder stilzitten valt tv-kijken, lezen, computeren, op school zitten en liggen. Slapen valt er niet onder. Probeer ervoor te zorgen dat kinderen genoeg buiten spelen. Maak goede afspraken en spreek bijvoorbeeld af dat je kind maximaal 1,5 uur per dag achter de computer of voor de televisie mag zitten.

Tips voor tussendoortjes en traktaties

Gezond eten is soms lastig door allerlei lekkere dingen zoals traktaties, tussendoortjes en snacks. Probeer een kind maximaal 4 tussendoortjes per dag te geven. Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals:

  • fruit of groente (snoeptomaatjes, wortel, komkommer)

  • tussendoortjes met weinig calorie├źn en vet, zoals popcorn of rijstwafel

  • waterijs in plaats van roomijs

  • (mineraal)water, thee of groentesap in plaats van frisdrank of yoghurtdrank

Geef als ouder zelf het goede voorbeeld. Maak gezonde traktaties of kies voor een traktatie die niet eetbaar is. Bijvoorbeeld een grabbelton met cadeautjes. Vraag op de school van je kind of er regels zijn voor gezond trakteren. Als dat niet zo is, probeer dit dan aan te moedigen.

Wist je dat een kind op school 40 keer per jaar een traktatie krijgt? En dat is lang niet altijd een gezonde traktatie.

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks nieuwsbrieven van de Hartstichting. Zo blijf je op de hoogte van het allerlaatste nieuws.
Een vrouw gebruikt haar laptop

Goed voorbeeld geven en belonen

Kinderen die een goed voorbeeld krijgen, blijven later vaker gezond eten en veel bewegen. Geef als ouder zelf het goede voorbeeld door:

  • zelf dagelijks te bewegen

  • vaker de auto te laten staan en meer te lopen en te fietsen

  • samen met de kinderen te bewegen: hardlopen, skeeleren of de hond uitlaten

Belonen helpt ook om kinderen aan te moedigen om te bewegen. Laat kinderen bijvoorbeeld extra zakgeld verdienen met klusjes. Zoals helpen in de tuin, de stoep vegen of het wassen van de auto. Of motiveer ze met een gadget of app, zoals een stappenteller.

Kinderen en roken

Iedere week raken wekelijks honderden kinderen verslaafd aan roken. Geef als ouders zelf het goede voorbeeld door niet te roken. En stimuleer kinderen om niet te beginnen. Bekijk wat jij nog meer kunt doen om kinderen te beschermen tegen roken.