Hartstichting.nl wordt geladen

1. Sporten in de winter versterkt je immuunsysteem

Door de lage temperaturen die in de winterperiode opspelen, ben je veel vatbaarder voor een griepje of een verkoudheid. Een half uur tot een uur per dag sporten zorgt ervoor dat je weerstand opbouwt in je lichaam. Natuurlijk is het nog steeds mogelijk om een virus op te lopen. Toch zal je daar met een betere weerstand minder last van hebben dan iemand die op de bank blijft zitten.

2. Door de kou verbrand je meer calorieën

Vanwege de kou buiten moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven en niet meteen weer af te koelen. Je sportsessies worden daarom meteen intensiever! Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je extra calorieën verbrandt.

3. Het is goed voor je hart

Bewegen is in het algemeen goed voor je hart en dus ook tijdens de winter. Het is gezond voor je hart- en bloedvaten en het verlaagt onder andere je cholesterol en je bloeddruk. Ook is het een manier om je hoofd leeg te maken tijdens de stressvolle, drukke wintermaanden. Blijf dus niet stilzitten en zie sport als een manier van extra ontspanning! Ook dit is goed voor je hart.

4. Je ruilt de winterdip in voor blijdschap en energie

Je zit tijdens de winter vaak meer binnen en het is minder lang licht. Dit kan resulteren in een winterdip. Door te sporten maak je endorfine en dopamine aan. Dit zijn stofjes die je een geluksgevoel geven. Sporten geeft bovendien uiteindelijk meer energie dan dat het energie kost. Dus opgeladen en goed gehumeurd de winter door!

5. Je houdt je lichaam langduriger warm

Eén van de redenen om niet in de winterperiode te willen sporten, is de kou. Tegelijkertijd is het de enige manier om echt goed warm te worden en te blijven. Het is belangrijk om je spieren goed op te warmen voor je gaat sporten in de kou. Ga van start en daag jezelf uit! Je merkt dat je bloedcirculatie verbetert en je zult zien: eenmaal thuis ben je heerlijk opgewarmd.

Let op!

Tijdens de winter buiten sporten in de (extreme) kou levert een extra belasting voor het hart en kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Luister naar je lichaam en stop met de inspanning als je pijn op de borst krijgt of kortademig wordt. Drink geen alcohol voor, tijdens of net na de inspanning in de kou.

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag