Hartstichting.nl wordt geladen

Pijn op de borst kan betekenen dat er iets mis is met je hart. Mogelijk krijgt de hartspier te weinig zuurstof, bijvoorbeeld door een hartinfarct. Hoe langer die situatie duurt, hoe groter de kans op blijvende schade aan het hart.

Mini-ECG

Onderzoeker René van Es (UMC Utrecht)vertelt: “Ons team wil de tijd tussen het ontstaan van de klachten en de diagnose korter maken. Daardoor kan de behandeling eerder beginnen.”

Het onderzoeksteam ontwikkelt een heel klein apparaatje, waarmee je zelf een hartfilmpje (ECG) kunt maken. Je legt daarvoor het apparaatje, dat past in een hoesje van een mobiele telefoon, zo’n tien seconden op de ontblote borst. De meeste mensen hebben hun mobiel altijd bij zich, dus je kunt direct een hartfilmpje maken als de pijn begint, waar je ook bent.

Onderzoeker René van Es

Testen bij honderden patiënten

​Het mini-ECG-apparaatje heeft 4 meetpunten, die het elektrische signaal van het hart opvangen. Van Es: “In het ziekenhuis gebruiken ze wel tien meetpunten, bij de schouders, enkels en borst. Maar we verwachten dat ons kleine apparaatje alle belangrijke signalen toch goed oppikt.”

De onderzoekers gaan dit de komende tijd uittesten. Ze maken bij zo’n vierhonderd ziekenhuispatiënten een uitgebreide ECG én eentje met het mini-apparaatje. De resultaten vergelijken ze met elkaar.

Slimme software

Het team werkt ondertussen ook aan slimme software, die de hartfilmpjes kan beoordelen. Via een app kan de gebruiker de uitslag straks zien.

De app geeft dan bijvoorbeeld direct aan:

• bel direct 112
  • bel de huisarts
  • er is geen acuut hartprobleem

Om zeker te weten dat dit goed gaat, laten de onderzoekers de software vele duizenden hartfilmpjes beoordelen. De uitslag vergelijken ze met het oordeel van cardiologen. In de toekomst gaat de software ook leren van zijn eigen fouten, en wordt dus steeds beter.

Overbodige zorg voorkomen

De onderzoekers willen acute hartprobleem dus sneller opsporen, maar dat is niet het enige doel. Ze willen ook overbodige zorg voorkomen. Want op de meeste hartfilmpjes die in het ziekenhuis worden gemaakt, is het hart gewoon in orde. De pijn op de borst heeft dan een oorzaak buiten het hart, bijvoorbeeld in de longen of slokdarm.

Als de mini-ECG snel kan vertellen dat het hart in orde is, zijn mensen gerustgesteld, en hoeven ze niet met spoed naar het ziekenhuis. Dit voorkomt veel stress, en ook kosten.

Ook voor zorgverleners

De mini-ECG-meter is niet alleen bruikbaar voor patiënten zelf, maar ook voor huisartsen en verpleegkundigen, vertelt Van Es. “Als je bijvoorbeeld in het ziekhuis ligt voor een beenoperatie, en je krijgt pijn op de borst, kan de verpleegkundige heel snel en makkelijk controleren of je met spoed naar de afdeling cardiologie moet.”

Zeldzame ziekten opsporen

De onderzoekers werken aan nóg een andere toepassing van de techniek. Ze leren de software om bepaalde hartziekten eerder op te sporen, op hartfilmpjes die in het ziekenhuis gemaakt worden. Het gaat om zeldzame hartziekten die zeer kleine afwijkingen veroorzaken in het hartfilmpje, die met een mensenoog niet te zien zijn.

Verschillen met andere apparaten

Er zijn wereldwijd meer onderzoekers die werken aan nieuwe technieken voor het meten en analyseren van hartfilmpjes, erkent Van Es. “Er zijn tientallen systemen op de markt of in ontwikkeling. Sommige van die apparaten zijn al best goed, maar we zien ook verschillen met ons werk. Veel  apparaatjes meten via de vingers, en niet direct op de borst. En ze zijn vaak gericht op hartritmestoornissen, zoals boezemfibrilleren. Wij geloven in de toepassing in het telefoonhoesje, en in de software die wij ontwikkelen.”

• Over de samenwerking

Het onderzoeksteam bestaat uit medici, technici en studenten. Hoofdaanvrager van het project is prof. dr. Pieter Doevendans (UMC Utrecht).

Het project is een samenwerking tussen meerdere partijen, waaronder de Hartstichting, overheidsorganisatie ZonMw, de Stichting Cardiovasculaire Biologie en het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Het project maakt deel uit van de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA), een samenwerkingsverband tussen twaalf organisaties op het gebied van hart- en vaatonderzoek.

Het onderzoek loopt van 2020 tot 2024.