Doel van het onderzoek

Sommige middelen verlagen het vetgehalte in je bloed. Zo verlagen ze het risico op hartinfarcten en beroertes door slagaderverkalking. Toch verdwijnt het risico niet helemaal. Daarom is een gezonde levensstijl ook belangrijk. Onderzoekers bestuderen de invloed van een leefstijlaanpassing: periodiek vasten. Bijvoorbeeld de invloed op het afweersysteem en de kans op hart- en vaatziekten.

Wat is periodiek vasten?

Periodiek vasten (intermittent fasting) betekent dat je afwisselend wel en niet vast. Het patroon kan verschillen. Je kunt een paar dagen per week of een paar uur per dag vasten. De meest bekende vorm is 16 uur per dag vasten. De andere 8 uur kun je dan wel eten.

Zo werkt het onderzoek

Deelnemers volgen 2 verschillende eetpatronen tijdens het onderzoek. De eerste 2 weken is er 1 eetmoment per dag. Hierna volgen 2 weken met 3 eetmomenten per dag. Daarna doen de onderzoekers lichamelijke tests en bloedonderzoeken. Bijvoorbeeld om de ontstekingswaarden en andere factoren te vergelijken. Zo onderzoeken ze of periodiek vasten helpt om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen.

De onderzoekers

Dit onderzoek wordt gedaan door een groep onderzoekers van Amsterdam UMC. Klinisch-onderzoeker Soumia Majait onderzoekt overconsumptie bij mensen met overgewicht. Zij zegt: “Voeding is belangrijk voor onze gezondheid. Als je voedingspatroon uit balans is, raakt je gezondheid ook uit balans.”

Onderzoekers Rosalie Kempkes, Soumia Majait en Annette Neele van het Amsterdam UMC.

Onderzoeker Annette Neele bekijkt de rol van het afweersysteem in slagaderverkalking. Dit is een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten. Zij ontving eerder een Dekkerbeurs van de Hartstichting voor een onderzoek over dit onderwerp. Samen met mede-onderzoeker Rosalie Kempkes onderzoeken zij het afweersysteem en hart- en vaatziekten.

Belangrijke informatie

• Wie kan meedoen?

Je kunt meedoen als je:

• een man of vrouw van 21 tot en met 65 jaar bent;
    • een BMI tussen de 30 en 43 hebt;
    • een Europese afkomst hebt.
  • Wie kan niet meedoen?

Je kunt niet meedoen als je:

• medicijnen gebruikt;
    • de afgelopen 3 maanden meer dan 10% van je gewicht bent afgevallen;
    • zwanger bent;
    • borstvoeding geeft.
  • Hoe vaak moet je langskomen?

Er zijn 7 afspraken. Je gaat 5 keer naar het ziekenhuis en er zijn 2 afspraken via de telefoon. Bekijk het schema:

Afspraak Reden Locatie Duur
    Afspraak 1  Screening Amsterdam UMC* 2 uur
    Afspraak 2 Bloedafname en voedingsplan Amsterdam UMC* 1 uur
    Afspraak 3 Voedingsplan en verloop Telefonisch 15 minuten
    Afspraak 4 Testdag Amsterdam UMC* 8 uur
    Afspraak 5 Bloedafname en voedingsplan Amsterdam UMC* 1 uur
    Afspraak 6 Voedingsplan en verloop Telefonisch 15 minuten
    Afspraak 7 Testdag Amsterdam UMC* 8 uur

* Locatie AMC.

• Hoe verloopt het onderzoek?

• Je krijgt een lichamelijk onderzoek, bijvoorbeeld om je lengte en gewicht vast te stellen​.
    • Je energieverbruik wordt gemeten.
    • Je lichaamssamenstelling wordt gemeten.
    • Er wordt bloed afgenomen, bijvoorbeeld om je ontstekingswaarden te bepalen.
    • Je drinkt een milkshake als voedingstest.
    • Je eetlust wordt gemeten.
    • Je blaast in een zakje om de samenstelling van je adem te meten.
    • Er wordt ontlasting verzameld.
  • Zijn er risico's?

De risico's van deelnemen aan dit onderzoek zijn laag. De volgende risico's kunnen voorkomen:

• Je kunt door het vasten last krijgen van vermoeidheid, verstopping of hoofdpijn.
    • Je kunt last hebben van de onderzoeken. Bloedafname kan bijvoorbeeld een beetje pijn doen. Je kunt een blauwe plek krijgen op de plek van het infuus. Dit verdwijnt na een paar dagen.

Dit krijg je ervoor terug

Je krijgt € 200,- vergoeding en eventuele reiskostenvergoeding voor je deelname. Ook leer je veel over je eigen lichaam en leefstijl. Dit kan een goede invloed hebben op je gezondheid.

Ook draag je bij aan belangrijk onderzoek over het afweersysteem en over leefstijladviezen. De resultaten worden gebruikt voor het voorkomen en behandelen van hart- en vaatziekten.

Meedoen of meer weten?

Heb je interesse in dit onderzoek? Vul dan het formulier hieronder in. Zo laat je weten dat je interesse hebt of kun je de onderzoeker vragen stellen. De onderzoeker neemt contact met je op. Je zit nog nergens aan vast.