Doel van het onderzoek

Bij TMS, transcraniële magnetische stimulatie, worden de hersenen 3 minuten lang gestimuleerd met magnetische krachten. Zo worden sommige delen van je hersenen geactiveerd. Onderzoekers vermoeden dat TMS een positieve invloed kan hebben op het geheugen na een hartstilstand. Het doel van het onderzoek is om te kijken of dit klopt.

De onderzoekers

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Pauline van Gils, promovendus aan de Universiteit van Twente en Maastricht. Zij onderzoekt nieuwe behandelingen voor mensen die problemen hebben gekregen met denken na een hartstilstand. Bijvoorbeeld problemen met het geheugen, de aandacht of plannen.

Pauline van Gils

Belangrijke informatie

• Wie kan meedoen?

Je kunt meedoen als je:

• een hartstilstand hebt gehad tussen de 3 maanden en 5 jaar geleden, en;
    • je nu last hebt van geheugenproblemen en/of aandachtsproblemen.
  • Wie kan niet meedoen?

Je kunt niet meedoen als je:

• een pacemaker of ICD hebt;
    • epilepsie hebt of iemand in je familie epilepsie heeft;
    • jonger dan 18 jaar of ouder dan 70 jaar bent;
    • zwanger bent;
    • ijzeren implantaten in je hoofd hebt.
  • Hoe verloopt het onderzoek?

Voor het onderzoek ga je naar de Universiteit Maastricht. Eerst kijken de onderzoekers of je goed bij het onderzoek past. Tijdens deze screening krijg je een aantal geheugentaken op papier en op de computer. Ook maak je kennis met TMS. Dit duurt ongeveer 1 tot 1,5 uur.

Als na de screening blijkt dat je een geschikte deelnemer bent, begint het onderzoek. Hiervoor kom je op een andere dag terug naar de Universiteit Maastricht. Je krijgt een TMS-behandeling van 3 minuten en dan een geheugentaak op de computer. Daarna is er 45 minuten pauze. Deze test wordt 4 keer herhaald. De afspraak duurt ongeveer 3,5 uur.

• Zijn er risico's?

TMS hersenstimulatie is een veilige methode die vaak wordt gebruikt. Toch kun je bijwerkingen krijgen. Deze bijwerkingen komen vaak voor, maar duren meestal kort:

• lichte hoofdpijn;
    • duizeligheid;
    • ongemak aan de hoofdhuid;
    • tintelingen of spiertrekkingen in het gezicht.

Deze bijwerking komt zeer weinig voor:

• een epileptische aanval.

Dit krijg je ervoor terug

Door je deelname help je onderzoekers om meer te leren over geheugenproblemen na een hartstilstand. Zo help jij bij de zoektocht naar een mogelijke behandeling.

Je krijgt een VVV-bon van € 40,- om je te bedanken voor je deelname. Ook worden je reiskosten en eventuele parkeer- of verblijfkosten vergoed. Op de onderzoeksdagen krijg je wat te eten en te drinken.

Meedoen of meer weten?

Vul dan hieronder het formulier in. Zo laat je weten dat je interesse hebt of kun je de onderzoeker vragen stellen. De onderzoeker neemt contact met je op. Je zit nog nergens aan vast.