Een echte uitdaging

“Eerst wilde ik dit avontuur op de fiets doen. Dat was al een mooie uitdaging, maar ik wilde het mezelf nóg moeilijker maken. Om zoveel mogelijk geld op te halen, wilde ik mezelf echt uitdagen. Daarom besloot ik om in 30 dagen langs elke hoofdstad van iedere provincie te lopen.”

Afhankelijk van zijn volgers

“In 1000 kilometer had ik ook naar Spanje kunnen lopen. Toch wilde ik graag in Nederland blijven, zodat ik mijn volgers erbij kon betrekken. Ik begon de tocht zonder eten, geld of slaapplek. Hiervoor was ik dus afhankelijk van mijn volgers. Sommigen van hen zijn uren naar me aan het zoeken geweest om me te helpen! Hierdoor hebben we het echt samen gedaan.”

Meer aandacht voor hart- en vaatziekten

“De Hartstichting past goed bij mijn actie, want wandelen is supergoed voor het hart. Zelf heb ik geen ervaring met hart- en vaatziekten, maar mensen die ik ken wel. Toen ik me erin ging verdiepen, ontdekte ik dat het doodsoorzaak nummer 2 is. Vergeleken met andere ziektes vind ik dat het best onderbelicht is. We mogen dus echt wel meer bewustzijn voor hart- en vaatziekten kweken!”

Mooie verhalen

“Onderweg heb ik veel mensen met mooie verhalen ontmoet. Sommigen mensen nodigden me uit om bij hen te slapen of eten. Zo kwam ik bij een jongen thuis die een bypassoperatie heeft gehad. Hij heeft veel steun gehad aan de Hartstichting en aan mijn actie. Dat heeft me echt geraakt.”

Harm eet met zijn volgers

Blaren

“Ik had verwacht dat het super zwaar zo zijn. Dat was het op veel momenten ook. Onderweg heb ik veel last gehad van mijn gewrichten en ik had enórme blaren. Op sommige dagen kon ik amper vooruit komen. Toch moest ik zelfs op slechte dagen minstens 35 kilometer lopen om het einddoel te halen. Toen het einde in zicht kwam, ging het steeds makkelijker. Mijn benen raakten eraan gewend en ik herstelde steeds sneller.”

Een duidelijk doel voor ogen

“Mijn doel was om € 100.000,- op te halen voor de Hartstichting. Dat was heel ambitieus, maar ik wilde groots dromen. Uiteindelijk heb ik ruim € 20.000,- opgehaald. Zelf heb ik €1,- bijgelegd voor iedere kilometer en 1 cent per nieuwe volger. Het was heel bijzonder om op deze manier bij te dragen aan meer bewustwording voor hart- en vaatziekten!”

Ook bijdragen aan levensreddend onderzoek?

Doe mee aan de 11strandentocht

Deze tocht van de Hartstichting gaat langs oer-Hollandse stranden en verschillende stempelposten. Je kiest tussen 10, 20 of 50 km en finisht in Zandvoort. Zien we jou op zaterdag 4 november 2023?
wandelaar lopen langs de vloedlijn op het strand