Bijdragen aan wat je belangrijk vindt

“Binnenkort ga ik met pensioen, dan ben ik 50 jaar aan het bedrijf verbonden geweest. 17 jaar was ik, toen ik begon. Op mijn 19e ging ik in mijn eentje naar Rusland om zaken te doen. Ze keken me aan met zo’n blik van ‘wat moet die ‘snotneus’ hier?’. Maar die jongen van toen heeft een mooie carrière kunnen opbouwen. Voor mij is deze manier van schenken dan ook een logische stap. Wij hebben het goed, dan kun je prima bijdragen aan dingen die je belangrijk vindt. Mijn partner Ine denkt daar gelukkig hetzelfde over.”

Als je het zelf goed hebt, waarom zou je het dan niet delen?
— Ruud Koppens, directeur van ETF groep
Ruud Koppens aan het werk achter zijn bureau

Meer schenken voor hetzelfde geld

“Mijn interesse ligt vooral bij gezondheid en natuur. Daarom geef ik graag aan doelen die met deze thema’s te maken hebben. Verder draag ik bij aan lokale maatschappelijke doelen, ook dat vind ik belangrijk. Eerst was ik donateur van de Hartstichting, pas later ben ik periodiek gaan schenken. Het afsluiten van zo’n overeenkomst is heel simpel en het is fiscaal gunstig. Ik kan de Hartstichting financieel steunen en heb daar belastingvoordeel bij. Eigenlijk kan ik dus meer schenken voor hetzelfde geld.”

Een specifiek onderzoek steunen

“Omdat ik een groter bedrag schenk, kan ik mijn bijdrage verbinden aan een specifiek project. Mijn bijdrage gaat naar het onderzoek van een jonge Dekkerlaureaat van Nordin Hanssen. Hij doet onderzoek naar slagaderverkalking. Ook onderzoekt hij hoe je hart- en vaatziekten kunt voorkomen met voeding of speciale supplementen. De Hartstichting heeft dit onderzoek voorgedragen. Mijn zoon en ik vinden het beiden een interessant onderzoek. In die keuzes voor onderzoeken, vertrouw ik op de expertise van de Hartstichting. Zelf heb ik namelijk geen medische achtergrond. Mijn zoon Hugo wel, hij studeert geneeskunde.”

Betrokken als donateur

“Ik hoor regelmatig wat over het onderzoek, dat spreekt me aan. Het hoeft niet elke maand, maar het is leuk om er soms iets over te lezen. Hierin verschilt de Hartstichting echt met andere goede doelen. Je bent op deze manier als donateur veel meer betrokken. Ik vind het belangrijk dat het gezondheidsniveau beter wordt en mensen zich meer bewust zijn. Zeker ook over het voorkomen van hart- en vaatziekten. En dat er betere behandelingen komen voor mensen met hart- en vaatziekten, natuurlijk.”

Meer weten over periodiek schenken?

Vraag dan onze gratis folder aan. Hierin vertellen we je alles over de voordelen van periodiek schenken.
Een vrouw vormt een hart met haar handen

Meer aandacht voor gezond leven

“Ik merk dat er meer aandacht is voor preventie en gezond leven. Hier in de omgeving is het opvallend hoeveel meer ouderen zijn gaan bewegen. Je ziet fietsclubs, mensen die wandelen. Zelfs mijn buren van 80 jaar bewegen nog heel veel. Zelf heb ik al 30 jaar een personal coach, elke donderdagochtend gaan we buiten bewegen. Voor mij is het een stok achter de deur. Daarnaast doe ik aan golfen, maar helaas heb ik er weinig tijd voor. Dat komt straks hopelijk weer als ik met pensioen ben.”

Een kijkje achter de schermen

“Laatst kreeg ik samen met mijn zoon een kijkje achter de schermen bij de onderzoeker. Dat was heel interessant. Het is mooi om van dichtbij meer te leren over het onderzoek dat je steunt. Een vorig project dat ik steunde had te maken met vaten in de hersenen. Ik ben toen in het AMC geweest. Naast uitleg over het onderzoek, hebben ze een scan gemaakt van mijn hersenen. Die kreeg ik in 3D-print mee, geweldig toch!”