Rookvrije generatie

“Ik was geschokt toen ik hoorde dat elke week honderden kinderen beginnen met roken. Het zijn er maar liefst 37.000 per jaar. Ik vind het dan ook een uitstekend initiatief dat de Hartstichting zich inzet voor een rookvrije generatie. Rookvrij sporten is daar een onderdeel van.”

Kinderen beschermen

“Als ouder heb je alles over voor je kinderen, je wil dat ze gezond opgroeien. Ik vind daarom dat we verplicht zijn om onze kinderen, en de komende generaties, zoveel mogelijk te beschermen voor de gevaren van roken en meeroken.”

“Volwassenen moeten het goede voorbeeld geven. Dat gebeurt lang niet altijd, en dat vind ik jammer. Kinderen kijken tegen volwassenen op en zijn geneigd hun gedrag te kopiëren. Dat geldt helaas ook voor ongezond gedrag zoals roken: zien roken, doet roken.”

Niet roken is juist stoer

“Mijn vrouw en ik hebben nooit gerookt, en hebben zelfs een behoorlijke aversie tegen roken. Met onze oudste zoon Floris van 18 hebben we het met regelmaat over de schadelijke gevolgen van roken gehad. We willen hem laten inzien dat roken niet stoer is. Niet roken is juist stoer.”

“En met effect: hij rookt nog steeds niet. Maar eerlijk is eerlijk. We hebben er wel een beloning tegenover gezet als hij niet zou gaan roken. Dat werkte goed.”

Kees houdt in pak een bal hoog terwijl er drie jongens om hem heen staan.

Rookvrije sport is gezonde sport

“Ik vind het normaal dat sportclubs vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bijdragen aan een gezonde sportomgeving. Diverse grote voetbalstadions zijn inmiddels vrijwillig rookvrij. Toonaangevende clubs als FC Barcelona en Club Brugge. Op sportterreinen in de USA vielen mij bordjes op met de tekst: 'We play here, please don’t smoke'”

“Ook in Nederland is de tijd er nu rijp voor. Er is denk ik genoeg draagvlak binnen de verenigingen om rookvrij te worden. Het sluit aan bij de toenemende weerstand tegen roken, nationaal en internationaal. Een rookvrije sportclub biedt kansen om je gezonde imago te versterken. Rookvrije sport is gezonde sport.”

Verantwoordelijk voor jeugd

“Als voorzitter van voetbalvereniging RCL uit Leiderdorp wil ik me inzetten voor een rookvrije en gezonde sportomgeving. Ik voel me verantwoordelijk voor de gezondheid van de leden, vooral voor de bij ons voetballende jeugdleden.”

“RCL is een toonaangevende regionale sportvereniging. Daarom ben ik er voorstander van dat juist wij ons als een van de eerste clubs bij dit initiatief van de Hartstichting aansluiten. In ons sportpark De Bloemerd zijn nog meer sportverenigingen. Het zou mooi zijn als zij ons goede voorbeeld volgen.”

Niet roken de norm

“Toen ik het idee van een rookvrije vereniging in het bestuur ter sprake bracht, moesten de andere bestuursleden aanvankelijk even wennen. Maar al snel waren de bestuursleden unaniem voorstander van het initiatief, ook de rokers.”

“Iedereen ziet in dat het belangrijk is om de jeugd te beschermen en te laten zien dat niet-roken de norm is. Als het roken verdwijnt van de sportcomplexen in Nederland komt de jeugd aanmerkelijk minder snel in de verleiding om te roken. Daar moeten wij gezamenlijk naar toe.”

Kees speelt tafelvoetbal in de kantine met twee andere heren.

Stappenplan en goede voorlichting

“Samen met de Hartstichting hebben wij een stappenplan opgezet om gefaseerd op weg te gaan naar rookvrij. Onze leden en sponsoren hebben we hier al over geïnformeerd via social media, flyers en posters. Ook de argumentenkaart van de Hartstichting was een handig hulpmiddel.”

“Eind oktober 2015 hebben we de eerste stap gezet. Roken mag alleen nog maar op 1 plek op het terrein, uit het zicht van kinderen. De andere plekken op het sportterrein, zoals het terras, langs de lijn en op de tribune zijn rookvrij. Uiteindelijk wordt het gehele sportterrein rookvrij. We geven goede voorlichting en zorgen ervoor dat op het sportcomplex overal goed zichtbaar is wat de nieuwe afspraken zijn. Dus zowel bij de entree als bij de afzonderlijke velden.”

Veel steun

“Wij merken dat er veel steun is. Het merendeel van de clubleden staat er positief tegenover om roken op termijn niet meer toe te staan. Opvallend is dat ook hele straffe rokers nadrukkelijk voor het initiatief zijn. Slechts een enkeling vindt het overdreven, maar van die mensen horen we geen sterke tegenargumenten.”

“Binnen de vereniging communiceren we heel open over dit onderwerp. In de kantine praten we er met leden over, maar ook in gesprekken met het hoofdbestuur en met de technische staf komt dit onderwerp ter sprake.”

Officiële aftrap

“Eind oktober 2015 verrichtte voormalig profvoetballer en Oranje-international Wim Rijsbergen de aftrap voor een rookvrij sportterrein. Ook Floris Italianer, directeur van de Hartstichting was erbij. Deze dag leverde veel positieve aandacht op voor ons sportcomplex.”

Twee mannen en een jongen trappen een balletje op het voetbalveld.

100% rookvrij

“Als bestuur worden we er blij van als rokende leden en gasten onze oproep ter harte nemen en besluiten niet te roken op het sportcomplex. We hopen dat we bijdragen aan een beter bewustzijn van wat roken kapot kan maken, en dat vooral onze jeugd niet start met roken. Wij zijn tevreden als wij uiteindelijk compleet rookvrij zijn.”

Delen van onze ervaringen

“RCL neemt als vereniging het voortouw, we zijn als het ware pioniers. We nemen die verantwoordelijkheid graag en volledig. We delen straks graag onze kennis en ervaringen met andere sportverenigingen. Zo kunnen ze leren van onze aanpak: wat er goed gaat en wat bij ons minder goed werkt. Neem dus gerust contact met ons op."