“Ik had een eigen bouwbedrijf en wilde net naar mijn werk gaan, toen ik niet lekker werd. Ik had geen pijn, maar voelde een soort enorme adrenalinestoot door mijn hele lijf heen gaan, als een soort paniekaanval. Ik vroeg mijn vrouw om mijn klanten af te bellen, omdat ik niet naar mijn werk kon.”

Ik werd helemaal grauw

“Mijn vrouw zag dat ik helemaal grauw werd en belde de huisarts. Op het moment dat zij aanbelde, raakte ik bewusteloos en begon ik naar adem te happen. Dit heet gaspen hoorde ik later. Mijn huisarts wist hierdoor dat ik pas net een hartstilstand had gekregen. Samen met mijn vrouw heeft zij mij op de grond gelegd en hebben ze mij gereanimeerd.”

Eric gooit een bal voor zijn hond.

5 keer hartstilstand

“Toen de ambulance kwam ben ik gedefibrilleerd en kwam mijn hartslag weer op gang. Maar toen kreeg ik weer een hartstilstand. Omdat wij een traplift hebben voor mijn vrouw, kon ik niet op een brancard via de trap naar buiten worden gebracht, maar moest de brandweer mij naar buiten takelen. In de ambulance kreeg ik een derde hartstilstand. In het ziekenhuis bleek dat een kransslagaders helemaal dichtzat. Ik ben toen gedotterd en er is een stent geplaatst. In totaal heb ik 5 keer een hartstilstand gehad.”

Ik vier elk jaar de dag dat ik het heb overleefd

“Als mijn vrouw die ochtend de kinderen naar school had gebracht, had ze de huisarts niet kunnen bellen. Dan was ik er niet meer geweest. Dat is zo’n onwerkelijk idee. Zo mankeer je niets en zo ben je bijna dood. Daarom sta ik nu meer stil bij het leven. Samen met mijn vrouw, 2 dochters en zoon, vier ik ieder jaar de dag dat ik het heb overleefd. Ik ben heel blij dat de mensen in mijn omgeving zo doortastend optraden. Daarom wilde ik graag iets terugdoen. De eerste stap was leren reanimeren.”

Eric zit met zijn vrouw en dochter aan tafel en doet een spelletje.

Leren reanimeren was heftig

“Ik zag er stiekem wel een beetje tegenop om een reanimatietraining te volgen. Heel lang kon ik namelijk niet tegen het geluid van een ambulance of het geluid van het opladen van een AED. Raar, want ik heb die geluiden helemaal niet meegekregen omdat ik bewusteloos was. Maar toch raakte het me enorm.”

“Op de training moest ik met de AED oefenen en dan hoor je ook dat de AED zich oplaadt. Het indrukken van die knop was voor mij een hele mooie overwinning. Sindsdien is mijn angst helemaal weg. Het is een fijn idee dat ik nu iemand kan helpen als dat nodig mocht zijn.”

Actief als burgerhulpverlener

“Na de reanimatietraining heb ik me aangemeld als burgerhulpverlener. Bij een hartstilstand in de buurt word je dan opgeroepen om ofwel een AED te halen of om direct naar het slachtoffer te gaan.”

“Door de hartproblemen kan ik niet meer zo lang achter elkaar fietsen. Graag wil ik in beweging blijven en als burgerhulpverlener in actie komen bij een hartstilstand in mijn buurt. De Hartstichting heeft mij een elektrische fiets aangeboden via het Vriendenfonds van de Vriendenloterij. Die komt mij dus erg goed van pas.”

Eric loopt met een AED in zijn handen richting de straat

Het zal maar je buurman zijn

“Ik ben blij dat ik het kan navertellen. Ik hoop dat door mijn verhaal veel mensen inzien dat snel handelen bij een hartstilstand echt levens redt. En natuurlijk dat veel mensen zich aanmelden bij een oproepsysteem als burgerhulpverlener. Want het zal maar je buurman zijn. Hoe mooi is het om zijn leven te redden?”