Hartstichting.nl wordt geladen

Wat is een hartstilstand?

Bij een hartstilstand is er iets mis met het elektrische systeem van het hart. De hartkamers trillen snel en chaotisch. Het hart kan daardoor geen bloed meer rondpompen. Hierdoor staat de bloedsomloop stil. De toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de rest van het lichaam stopt.

Hartstilstand symptomen

Bij een hartstilstand is er acuut levensgevaar. Vooral te weinig zuurstof naar de hersenen zorgt snel voor problemen. Al na 4 tot 6 minuten raken hersencellen onherstelbaar beschadigd. Daarna lopen ook andere organen schade op.

Wat je ziet

Bij een hartstilstand raak je binnen 10 seconden bewusteloos. Iemand kan er dan wat grauw uitzien.

De normale ademhaling stopt. Wel kan iemand nog naar adem happen. Deze zware en luidruchtige ademhaling heet gasping. Het doet een beetje denken aan een vis op het droge. Dit is dus geen normale ademhaling.

Belangrijk

De grootste kans op overleven is als omstanders snel hulp bieden.

• Bel direct 112
  • Start met reanimeren
  • Dien - indien nodig - een schok toe met een AED

Heb je even? Leer een leven redden!

Ontdek binnen 5 minuten wat je moet doen bij een hartinfarct, hartstilstand of beroerte.
Een vrouw speelt de spoedcursus van de Hartstichting

Oorzaken

Ongeveer de helft van de mensen met een hartstilstand wist niet dat er iets mis was met zijn hart. Een hartstilstand kan veroorzaakt worden door een hartinfarct. Er is dan een kransslagader van het hart verstopt en een deel van het hart krijgt geen bloed meer en sterft af. Het systeem dat zorgt voor een regelmatig hartritme kan dan van slag raken. Dit kan leiden tot gevaarlijke ritmestoornissen.

Een hartstilstand kan ook komen door andere hartproblemen. Bijvoorbeeld door een hartspierziekte, een ontsteking van het hart, hartfalen of (erfelijke) hartritmestoornissen.

Ook andere ziektes kunnen soms de oorzaak zijn. Of een ongeluk, zoals verdrinking, onderkoeling of een elektriciteitsongeval.

Plotse hartdood bij jonge mensen

In de media verschijnen regelmatig berichten dat jonge mensen plotseling overlijden, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Het lijkt vaak voor te komen, maar in werkelijkheid is het erg zeldzaam.

Behandeling in het ziekenhuis

Als de ambulance arriveert, nemen ambulancezorgverleners de reanimatie van omstanders over. De patiënt wordt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gebracht.

Als de bloedsomloop weer op gang is, worden er maatregelen genomen om schade aan de hersenen en andere organen zoveel mogelijk te voorkomen. Belangrijk daarbij is dat de patiënt niet te warm wordt en geen koorts krijgt.

Een deel van de patiënten is bewusteloos (in coma) en heeft moeite met ademen. Een beademingsmachine neemt het ademen over of ondersteunt de ademhaling als dat nodig is.

Artsen onderzoeken wat de oorzaak is van de hartstilstand. Als de oorzaak een hartinfarct is, probeert men dit te verhelpen met dotteren. Hartritmestoornissen worden behandeld met medicijnen. Soms is onduidelijk wat de oorzaak is.

Het is vaak niet meteen duidelijk of er blijvende hersenschade is en hoe ernstig deze schade is. Als de patiënt in coma is, kan het een tijd (soms een aantal dagen, soms langer) duren voordat er duidelijkheid is. Onderzoek van de hersenen (neurologisch onderzoek) kan nodig zijn.

• Dotteren

De oorzaak van een hartstilstand is vaak een hartinfarct. Dit komt door een vernauwing in de kransslagader. Het is belangrijk om deze verstopping zo snel mogelijk te behandelen. Soms is hiervoor een dotter- en stentbehandeling nodig.

• ICD

Soms is de kans groot op een herhaling van de hartstilstand. Dan kan plaatsing van een ICD nodig zijn. Een ICD geeft een schok af bij levensbedreigende ritmestoornissen. Zo herstelt een ICD het hartritme.

Hartstilstand voorkomen

Elke dag krijgen ongeveer 47 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Vaak totaal onverwacht. Wetenschappelijk onderzoek is nodig om gevaarlijke ritmestoornissen eerder op te sporen en te behandelen.

reanimatieles

Veelgestelde vragen hartstilstand

• Wat doe ik als ik niet gereanimeerd wil worden?

De meeste mensen die een hartstilstand overleven hebben een goede kwaliteit van leven. Toch willen sommige mensen bij een hartstilstand niet gereanimeerd worden. Zij kiezen hier bewust voor. Denk bijvoorbeeld aan mensen op hoge leeftijd of mensen die erg ziek zijn. Met een niet-reanimerenverklaring of -penning kan je deze wens kenbaar maken.

Lees alles over niet-reanimeren wens

• Helpt hoesten bij een hartstilstand?

Hoesten helpt niet om een hartstilstand te voorkomen. Dit bericht wordt al jaren verspreid, maar is niet waar. Bij een hartstilstand raakt iemand binnen enkele seconden buiten bewustzijn. Bekijk wat je wel kunt doen bij een hartstilstand.

• Wat is het verschil tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen?

De termen hartinfarct, hartstilstand en hartfalen worden vaak door elkaar gehaald.

• Bij een hartinfarct (hartaanval) raakt een kransslagader van het hart verstopt
    • Bij een hartstilstand stopt het hart met kloppen. Het hart pompt geen bloed meer rond door ernstige ritmestoornissen
    • Bij hartfalen is de pompkracht van het hart verminderd

Lees verder over signalen en hoe je moet handelen

Onderzoek naar hartstilstand

De Hartstichting financiert onderzoek naar hartstilstand. Onderzoek moet het aantal slachtoffers van een hartstilstand verminderen. Ook moet het de overlevingskansen verbeteren. Onderzoek naar betere diagnose van gevaarlijke ritmestoornissen kunnen deze voorkomen voordat ze gebeuren.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag