“Mijn vader was al langer hartpatiënt. Hij had een bypassoperatie gehad en had een ICD. Dit is een apparaatje dat ingrijpt bij gevaarlijke hartritmestoornissen.

Kort genoten van zijn kleinzoon

Toch ging het eind 2019 alsnog mis. Zijn ICD ging wel af toen bij een ritmestoornis, maar het heeft niet mogen baten. Hij overleed op 67-jarige leeftijd. Wat ik vooral heel jammer vind, is dat hij maar zo kort heeft mogen genieten van zijn kleinzoon.”

Bas zit op de bank met zijn vader die zijn pasgeboren kleinzoon vasthoudt.

Laatste wens van mijn vader

“We wisten dat mijn vader een eenvoudige uitvaart wilde. Hij vond het zonde daar veel geld aan te besteden. In plaats van bloemen wilde hij dat er geld ingezameld werd voor onderzoek naar hart- en vaatziekten. Mijn ouders waren al donateur van de Hartstichting, ze steunden dit doel al jarenlang. De mogelijke ontwikkeling van een kunsthart intrigeerde mijn vader bijvoorbeeld enorm. Dat heeft zeker te maken met wat er met mij is gebeurd. De uitvaartorganisatie regelde dat er collectebussen stonden bij binnenkomst in het crematorium.”

Een mooi eerbetoon en goed gevoel

“Ik denk dat de aanwezigen het een mooi idee vonden, veel mensen deden namelijk een donatie. Ik had vooraf niet verwacht zoveel op te halen, uiteindelijk kon ik het afronden op 600 euro. Voor ons als familie gaf dit een goed gevoel. We vonden het logisch dat hij dit wilde, het paste bij hem. Fijn dat we zijn laatste wens zo in vervulling konden laten gaan. Ik weet zelf tenslotte hoe belangrijk een gezond hart is.”

Zelf ook al jong hartpatiënt

“Zelf was ik ook al jong hartpatiënt. Op mijn 26e kreeg ik een hartinfarct gevolgd door een hartstilstand. Ik ben meteen gereanimeerd. Dit gebeurde zomaar, uit het niets. Ik had nooit eerder problemen gehad. Het ging zo slecht dat ik binnen 24 uur een steunhart kreeg.”

Leven met een donorhart

“Inmiddels leef ik al ruim 13 jaar met een donorhart. Het gaat goed met mij. Ik werk weer fulltime, help mijn vrouw op de boerderij en zorg voor ons zoontje. Daarnaast fiets ik graag. In 2012 deed ik zelfs mee aan de Europese spelen voor mensen die een hart- of longtransplantatie hebben gehad. Dit was een geweldige ervaring. Ik ben dankbaar en blij dat ik dit allemaal mag meemaken.”

Bas rijdt in fietstenue en met helm op een racefiets.

Ontwikkelingen voor anderen

“Zelf vind ik het ook belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan naar betere behandelingen voor hart- en vaatpatiënten. Ik gun iedereen een goed leven met een zo gezond mogelijk hart. Natuurlijk hoop ik dat ik zelf nog lang hier mag zijn en kan genieten van mijn gezin, werk en hobby’s. Maar als het mijn tijd is, zou ik waarschijnlijk mijn dierbaren vragen voor mij hetzelfde te organiseren. Om, net als mijn vader, ontwikkelingen in hart- en vaatonderzoek te steunen.”