Onderzoek

Tot op hoge leeftijd krijgt niemand een hart- of vaatziekte. Dat is de droom van de Hartstichting. Om deze droom waar te maken, steken we veel geld in wetenschappelijk onderzoek.

In 2012 werd bijna € 30 miljoen geïnvesteerd in cardiovasculair wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoek van de Hartstichting draagt optimaal bij aan het bestrijden van hart- en vaatziekten. We stimuleren samenwerking, selecteren op kwaliteit en investeren in de opleiding van jonge onderzoekers.

Onderzoek van hoge kwaliteit

De kwaliteit van het onderzoek dat de Hartstichting steunt ligt hoog. Het scoort zelfs beter dan de rest van het Nederlandse hart- en vaatonderzoek. En dat terwijl het Nederlandse onderzoek al beter is dan het wereldwijde hart- en vaatonderzoek.

Voordat een onderzoeker geld krijgt, moet het project aan strenge regels voldoen. In een uitgebreid voorstel staat wat de onderzoeker wil bereiken en hoe hij dat aan wil pakken. Onafhankelijke deskundigen beoordelen de kwaliteit van de aanvraag. Daarna bespreken ervaren onderzoekers alle voorstellen en bepalen ze welke projecten de hoogste prioriteit hebben.

Soorten subsidies

De Hartstichting investeert in verschillende soorten onderzoek. Elk jaar ontvangt een aantal talentvolle onderzoekers een persoonsgebonden beurs, waarmee zij zich kunnen inzetten voor hart- en vaatonderzoek. Daarnaast steunen we een aantal zeer grote projecten, waarbij meerdere universiteiten, bedrijven en de overheid samenwerken.

Soorten onderzoek

De onderzoeken die de Hartstichting steunt, zijn gericht op eerder opsporen, beter behandelen en echt genezen van hart- en vaatziekten.

Heeft u nog vragen?

Mail de Hartstichting