Onderzoek heeft afgelopen decennia geleid tot grote vooruitgang voor hart- en vaatpatiënten. Steeds meer mensen overleven een hart- of vaatziekte door snellere diagnose en betere behandeling. Zo'n 50 jaar geleden overleed nog 1 op de 2 Nederlanders aan een hart- of vaatziekte, nu is dat 1 op de 4.

Blijven werken aan oplossingen

Er sterven minder mensen, maar er is ook een grote groep patiënten met hartfalen bijgekomen. We blijven daarom onderzoek doen en werken aan oplossingen om hart- en vaatziekten eerder te herkennen en beter te behandelen. We geloven in signaalstofjes: stofjes die verraden dat er iets mis is in de bloedvaten of het hart.

Lees over onderzoek naar signaalstofjes

Onderzoek naar hart- en vaatziekten

We doen onderzoek naar een groot aantal hart- en vaatziekten. Bekijk per thema wat we willen bereiken, wat de doorbraken zijn en welke onderzoeken er op dit moment lopen.

1. Aangeboren hartafwijkingen
  2. Slagaderverkalking
  3. Hartinfarct
  4. Hartfalen
  5. Hartklepaandoeningen
  6. Hartritmestoornissen
  7. Hartstilstand
  8. Beroerte
  9. Trombose
  10. Vaatziekten
  11. Risicofactoren en gezonde leefstijl
  12. Vrouwen en hart- en vaatziekten
  13. Eerder herkennen hart- en vaatziekten

Prioriteit in onderzoek

In welke onderwerpen zou de Hartstichting moeten investeren? We vroegen het begin 2014 aan iedereen in Nederland: patiënten, naasten, artsen en wetenschappers. Op basis van dit onderzoek zijn 5 thema's vastgesteld die de komende jaren prioriteit krijgen.

Floris Italianer, directeur Hartstichting: We betrekken onze achterban bij het stellen van prioriteiten in onderzoek. Zo investeren we in onderzoek dat voor hen waardevol is.

Op de onderzoeksagenda staan:

1. Eerder herkennen van hart- en vaatziekten
  2. Vrouwen en hart- en vaatziekten
  3. Betere behandeling van hartfalen en hartritmestoornissen
  4. Acute behandeling van beroertes
  5. Nieuwe manieren om een gezonde leefstijl lang vol te houden

Bekijk de onderzoeksagenda

Hoge kwaliteit onderzoek

De Hartstichting investeert jaarlijks miljoenen euro's in wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. De kwaliteit van het onderzoek is hoog. Hartstichtingsonderzoek scoort hoger dan gemiddeld in Nederland en ligt ver boven het wereldgemiddelde.

Klapstuk   hartstichting   wetenschappers algemeen 63
Klapstuk   hartstichting   wetenschappers algemeen 78
Jolien roos   erasmus mc %2868 of 97%29 edit

Samenwerken in onderzoek

De Hartstichting stimuleert nationale en internationale samenwerking op het gebied van hart- en vaatonderzoek. We investeren in grootschalige onderzoeksprojecten via Cardiovasculair Onderzoek Nederland (CVON). In deze onderzoeksprojecten werken toponderzoekers van universiteiten en bedrijven samen aan oplossingen voor hart- en vaatziekten.

Meer over CVON

Betrekken gebruikers bij onderzoek

We vinden het belangrijk dat onderzoek leidt tot werkelijke verbeteringen in de zorg. Daarom betrekken we gebruikers die baat hebben bij de resultaten van het onderzoek al in een vroeg stadium bij het onderzoek. Dat kunnen patiënten zijn, maar ook zorgverleners of bedrijven.

Meer over betrekken van gebruikers in onderzoek

Subsidies voor toponderzoek

De Hartstichting heeft diverse beurzen en subsidievormen voor talentvolle onderzoekers. Voordat een subsidie wordt toegekend, vindt een uitgebreide selectieprocedure plaats. Experts uit binnen- en buitenland beoordelen kritisch alle ingediende onderzoeksvoorstellen. Op onze Subsidiewijzer staat een overzicht van subsidies en beurzen.

Ga naar de Subsidiewijzer

Steun de Hartstichting

De Hartstichting werkt aan oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen.

Professor dr. Arno Hoes

Achteraf blijkt vaak dat mensen al langer klachten hadden.

Deel via: