Eerste analyse

Periodiek vasten is wereldwijd en dus ook in Nederland een zeer populaire methode om af te vallen. Op een congres van de American Heart Association is een eerste analyse van een lang lopend onderzoek naar de effecten van intermittent fasting onder 20.000 volwassenen gepresenteerd. Hieruit zou blijken dat 16 uur per dag vasten en alleen de andere 8 uur eten, de kans met 91 procent verhoogd om te overlijden aan een hart- en vaatziekte.

Geen oorzakelijk verband

Het is wel belangrijk vast te stellen dat deze analyse laat zien dat er een relatie is tussen vasten en het overlijden aan hart- en vaatziekte, maar dat geen oorzakelijk verband is vastgesteld. Meer onderzoek is dan ook noodzakelijk om conclusies te kunnen trekken over de effecten van periodiek vasten op de hartgezondheid.

Zo is in deze analyse onduidelijk of de kwaliteit van voeding is meegenomen. Ook is er niets bekend over het profiel van de mensen die periodiek vasten, zoals gewicht, levensstijl en andere factoren die het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Het is volgens de Hartstichting wachten op de definitieve publicatie van de onderzoekers om hierover meer duidelijkheid te krijgen.

Meer weten over vasten? Lees hier de belangrijkste adviezen over vasten en hartgezondheid.
 Zalmbowl met zilvervliesrijst en groente