Hitteplan actief

Bij tropisch warme dagen activeert het RIVM het Hitteplan. Het Hitteplan is een waarschuwing voor hitte en de risico’s die dit met zich mee kan brengen. En een oproep om extra op elkaar te letten.

Advies voor hartpatiënten bij warmte

Voor hart- en vaatpatiënten zijn er een aantal specifieke adviezen bij warmte:

• Let op de plaats waar je medicijnen liggen. De meeste medicijnen moeten worden bewaard in een droge kast van maximaal 25°C.
  • Patiënten met hartfalen hebben vaak een vochtbeperking. Ga niet op eigen initiatief (veel) meer drinken. Bespreek dit altijd eerst met de arts of hartfalenverpleegkundige.
  • Gebruik je plastabletten tegen een hoge bloeddruk of voor het kwijtraken van extra vocht? Bij hitte kan dit soms te veel zijn. Overleg bij twijfel met de arts of het medicijngebruik moet worden aangepast.

Tips bij extreme warmte​

• Blijf binnen tijdens de warmste uren van de dag (12.00 tot 16.00 uur) of zoek de schaduw op.
  • Span je tijdens de warmste uren van de dag niet te veel in of pas je tempo aan
  • Houd je woning koel
  • Draag dunne kleding en bedek je hoofd met een pet of hoed.
  • Smeer je regelmatig in met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.
  • Drink extra omdat je veel vocht verliest door het zweten.
Zonnebrandcreme

Gezonde drankjes bij warmte

Bij warm weer is voldoende drinken belangrijk. Kies voor verkoelende dranken zoals:

• kraanwater en mineraalwater
  • thee zonder suiker (citroensap in de thee werkt goed tegen de dorst)
  • sterk verdunde limonadesiroop
  • zure melkproducten zoals ongezoete yoghurt of karnemelk

Koel je drankje met ijsblokjes of ingevroren fruitblokjes. Vers fruit eten werkt ook verkoelend.

Kan met citroenwater

Opletten bij sporten en evenementen

Let als sporter goed op bij hitte. Vooral als je eerder hartklachten hebt gehad. Sport bij voorkeur ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat. Bezoek je een groot evenement? Neem dan extra water mee en ga zo veel mogelijk in de schaduw staan.

Let bij warm weer goed op kwetsbare mensen om je heen. Zorg ervoor dat ze bovenstaande maatregelen nemen.

Blijf jij graag op de hoogte?

In deze nieuwsbrief staat elke maand een recept en je krijgt tips over gezond leven.

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.