Hartstichting.nl wordt geladen

Hart- en vaatziekten bij vrouwen vaker gemist

Prof. dr. Hester den Ruijter onderzoekt al jaren verschillen tussen mannen en vrouwen bij hart- en vaatziekten. Deze aandoeningen worden bij vrouwen vaker gemist dan bij mannen. Hester bestudeert vernauwingen die in bloedvaten ontstaan door slagaderverkalking.

Deze zogenaamde plaques veroorzaken uiteindelijk hart- en herseninfarcten. Bij mannen zorgen vetophopingen en bloedingen in plaques ervoor dat de plaque openscheurt en een hartinfarct ontstaat.

Bij vrouwen zijn deze vetophopingen en bloedingen minder vaak aanwezig, maar bestaat de ophoping vaker uit stabiele weefsels. Toch zorgen deze onschuldig lijkende stabiele plaques voor hart- en herseninfarcten bij vrouwen.

Gladde spiercellen

Plaques bij vrouwen blijken vaak meer van een bepaald soort cellen te bevatten: gladde spiercellen. Deze cellen kunnen veranderen naar een ander celtype. De onderzoeksgroep van Hester den Ruijter ontdekte dat deze veranderingen gevaarlijk zijn bij vrouwen.

De gladde spiercellen kunnen het oppervlakte van de plaque ruw maken, waardoor er gemakkelijker bloedstolsels ontstaan op de plaques. “Hartinfarcten bij vrouwen kunnen dus op een andere manier ontstaan”, onderstreept Hester den Ruijter.

Beter opsporen

“We werken nu aan nieuwe bloedtesten, waarmee we hartinfarcten bij vrouwen beter op kunnen sporen.” Naar verwachting zal dit onderzoek ook leiden tot andere medicijnen die hartinfarcten bij vrouwen beter kunnen voorkomen.

Onderzoek hart- en vaatziekten bij vrouwen is topprioriteit

Professor dr. Hester den Ruijter is één van de leiders van een groot nationaal Hartstichtingsonderzoek dat erop gericht is om de hartzorg voor vrouwen te verbeteren. Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen is een topprioriteit van de Hartstichting. Het doel is om hart- en vaatziekten bij vrouwen net zo goed te voorkomen, herkennen en behandelen als bij mannen.