Consument wil gezond eten, maar is machteloos tegenover voedselindustrie
Gezond eten en drinken is voor de grote meerderheid van Nederland (87 procent) belangrijk, maar toch heeft de helft van de Nederlanders overgewicht of obesitas. Dit heeft enorme gevolgen voor de volksgezondheid en de toekomst van onze kinderen. De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG), een initiatief van Hartstichting, Diabetes Fonds, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, stelt dat gezond eten en drinken momenteel door de voedingsindustrie onmogelijk wordt gemaakt.
Op zoek naar gezond
Uit cijfers blijkt dat overal om ons heen ongezond eten en drinken wordt aangeboden en gepromoot en daarom roepen de gezondheidsfondsen samen met drie BN'ers op tot verandering. Tijd om Nederland wakker te schudden. In een nieuwe driedelige documentairereeks ‘Op zoek naar gezond’ leggen Renze Klamer, Hanna Verboom en Fidan Ekiz de pijnlijke waarheid over wat we eten en drinken op tafel. Politiek, reclamemakers, supermarkten, consumenten en voedselfabrikanten wordt de vraag voorgelegd: “Hoe kan het dat gezond eten en drinken zo moeilijk is?” Meer informatie over de nieuwe campagne en de schokkende antwoorden zijn te vinden op www.opzoeknaargezond.nl
'Geen sprake van eerlijke keuze'
“Consumenten hebben het idee dat ze zelf bepalen wat ze eten, maar de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat er geen sprake is van een eerlijke keuze", zegt AVGG-voorzitter Diena Halbertsma. "We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes, waardoor het heel moeilijk is om gezond te eten en te drinken. Daarom luiden wij nú de noodklok."
De AVGG wil dat er een pakket aan wettelijke maatregelen komt die zorgen voor een gezonder aanbod van eten en drinken: onder andere een verbod op kindermarketing voor ongezond eten en geen btw op groenten en fruit. Halbertsma: "We eten onszelf nu letterlijk ziek. De gevolgen zijn enorm; er komt een tsunami aan mensen met diabetes, hart- en vaatziekten, nierschade en spijsverteringsziekten op ons af.”
Waarom is gezond eten zo moeilijk?
In de korte documentairereeks ‘Op zoek naar gezond’ gaan actrice Hanna Verboom, presentator Renze Klamer en journalist Fidan Ekiz in gesprek met consumenten, vertegenwoordigers van supermarkten, voedselfabrikanten en wetenschappers. Waaronder gedragswetenschapper Frans Folkvord, voedingswetenschapper Jaap Seidell en gezondheidswetenschapper Maartje Poelman.
Verontrustende antwoorden
Ze krijgen verontrustende antwoorden op vragen over wat we eten en drinken. Een greep uit de vragen die door de BN’ers worden gesteld: ‘Waarom is gezond eten duurder dan ongezond?’ ‘Waarom zijn veruit de meeste reclames die mijn kind ziet voor ongezond eten en drinken?’ En ‘waarom is er meer keuze voor ongezond dan gezond?’
Kinderen extra kwetsbaar
Renze Klamer: “Als ouder wil je dat je kinderen gezond opgroeien, en je weet dat gezond eten daarbij belangrijk is. Als ik ‘s ochtends aan mijn kinderen vraag ‘Wat wil je vanavond eten?’ is het antwoord steevast: ‘pannenkoeken en patat'. Dat is deels biologisch bepaald, maar komt ook doordat 80% van alle reclame voor voedsel gaat over ongezond eten. De reclames zijn vaak gericht op kinderen, die extra kwetsbaar zijn voor de ongezonde verleidingen. Geen wonder dus dat mijn kinderen met ongezonde suggesties komen; ze zien het gewoon te vaak. We willen en moeten samen uit dit systeem losbreken, om volgende generaties in goede gezondheid te laten opgroeien.”