Hartstichting.nl wordt geladen

Het ochtendprogramma

Hans Snijder, de directeur van de Hartstichting, verzorgde het welkomstwoord. Hij stond uitgebreid stil bij het mooie en belangrijke werk van de Reanimatiepartners. Zij dragen bij aan onze gezamenlijke missie om heel Nederland te leren reanimeren. Hij ging ook kort in op de inhoud van de nieuwe strategie. Zo kwamen de partners meer te weten over het werk van de Hartstichting.

Prof. dr. Diederik Gommers

Daarna nam de keynote speaker het podium over. Prof. dr. Diederik Gommers is intensivist en hoogleraar intensive care geneeskunde. Ook is hij afdelingshoofd intensive care in het Erasmus MC. Hij inspireerde het publiek over de uitdagingen in de zorg, bijvoorbeeld coachend leiderschap en optreden in de media. Ook vertelde hij over het belang van voorzichtigheid bij het dragen van verschillende ‘petten’.

Verder vertelde Prof. dr. Diederik Gommers welke eigenschappen waardevol zijn bij slecht nieuws gesprekken. Hierbij benoemde hij onderdelen die ook belangrijk zijn in het reanimatieonderwijs en een reanimatiesetting.

Spoedcursus

De Hartstichting lanceerde eerder dit jaar de Spoedcursus. Dit is een mooie toevoeging op de reanimatietraining. Je leert wat de signalen van aan hartinfarct, hartstilstand en beroerte zijn. Ook leer je wat je moet doen bij deze noodgevallen. Projectleider Leonie presenteerde de eerste resultaten. Ze riep alle Reanimatiepartners op om de cursus toe te voegen aan de reanimatietraining. Het herhalen van kennis is belangrijk om het te onthouden. Doe dus vooral de Spoedcursus en deel deze!

HartslagNu

In de presentatie over HartslagNu werden de laatste cijfers gedeeld. Bijvoorbeeld het aantal burgerhulpverleners en AED's. Het bestand van burgerhulpverleners is opgeschoond. Dit is met veel aandacht gedaan en heeft de kwaliteit van het verstand verbeterd. Er werd uitgelegd hoe het opschonen is gebeurd.

Ervaringsverhaal burgerhulpverlening

Mensen kunnen twijfelen over burgerhulpverlening. Want doe je het wel goed? En als het slachtoffer overlijdt, heb je dan gefaald? Burgerhulpverlener Claudia vertelde over de betekenis van haar optreden voor de nabestaanden van een man. Zij reanimeerde hem, maar hij overleed 2 dagen later in het ziekenhuis. De nabestaanden zijn haar dankbaar omdat ze heeft geholpen. Ze heeft alles gedaan wat ze kon en was aanwezig bij zijn laatste momenten.

De familie kreeg de kans om in het ziekenhuis afscheid te nemen. Dit is dankzij Claudia, de andere burgerhulpverlener en de professionele hulpverleners. In dit geval is er een ander leven gered. Een orgaan van de overleden man is gedoneerd aan iemand die dit hard nodig had. Dit verhaal maakte veel indruk op de Reanimatiepartnerdag.

Een burgerhulpverlener rent naar een AED

Reanimatiepartnerschap

De ochtend werd afgesloten met aandacht voor het reanimatiepartnerschap. Projectmedewerkers Anna en Elisa gaven een inkijkje in de oorsprong van het partnerschap. Ze noemden ook het aantal partners verspreid in Nederland. Daarna vertelden ze over de ontwikkeling van het partnerschap. Bijvoorbeeld wat daarvoor nodig is van de partners en de rol van de Hartstichting. Ook heeft de Hartstichting een toolkit voor Reanimatiepartners ontwikkeld. Hierin staat belangrijke informatie en andere 'tools' om Reanimatiepartners te helpen bij hun werk.

Workshops

Na de lunch waren er 2 workshops. Experts in reanimatieonderwijs verzorgden de workshop ’Betere reanimatietraining, door betere feedback’. Deze workshop behandelde het aanleren van deelvaardigheden tijdens een reanimatietraining. Hierbij is een speciale techniek van feedback geven nodig.

De Hartstichting verzorgde de workshop ‘Promotie en Communicatie’. De partners gingen aan de slag met het schrijven van een promotietekst over hun organisatie. Ook begonnen ze aan een jaarplan 2024, met de promotieactiviteiten die ze daarbij willen inzetten. Heb jij je tekst gereed? Vergeet deze dan niet op het Reanimatiepartnerplatform te zetten.

Ben je reanimatiepartner?

Op deze pagina vind je het antwoord op de veel gestelde vragen.

Toch liever contact? Stuur een e-mail naar [email protected].