Hartstichting.nl wordt geladen

Ritmestoornissen direct na een hartinfarct

In de eerste uren na het infarct is je hart flink van slag en kunnen ritmestoornissen ontstaan. Er kan zelfs een hartstilstand optreden. Op de hartbewaking in het ziekenhuis houden ze je hartritme daarom goed in de gaten. Zo kan de arts direct ingrijpen bij gevaarlijke ritmestoornissen. Andere ritmestoornissen, zoals boezemfibrilleren, gaan in die eerste fase vanzelf over. Ze zijn niet levensbedreigend.

Gevolgen hartinfarct op lange termijn

Na een hartinfarct werkt een deel van het hart minder goed. Dit kan zorgen voor nieuwe hartaandoeningen.

• Kans op ritmestoornissen

Ook later als je thuis bent heb je kans op hartritmestoornissen. Na een hartinfarct werkt een deel van de hartspier niet meer mee. Een ander deel van het hart gaat harder pompen en rekt uit. Dit zorgt voor een hogere kans op ritmestoornissen.

• Hartfalen

Bij een hartinfarct krijgt een deel van het hart geen zuurstof meer. Dat deel sterft af en er ontstaat een litteken. Op die plek kan het hart niet meer samentrekken. Zeker bij een groot hartinfarct heeft dit gevolgen. Het hart pompt dan minder bloed weg en de organen krijgen minder bloed. Dit heet hartfalen. Van lichte vormen van hartfalen hoef je niks te merken. Wordt het hartfalen erger, dan kun je last krijgen van vermoeidheid, kortademigheid of vocht vasthouden.

• Overige problemen

Andere hartproblemen die later kunnen optreden zijn:

• ontsteking van het hartzakje (pericarditis)
    • een plotselinge scheur van de hartspier, vooral in de eerste 10 dagen na het infarct
    • beschadiging van de hartklep
    • uitpuilen van het litteken: een aneurysma van het hart

Bij een groot hartinfarct kunnen ook andere organen in de problemen komen. Dit komt omdat het hart dan te weinig bloed rondpompt. Ook dit houden ze in het ziekenhuis goed in de gaten.

Meer weten de gevolgen van een hartinfarct?

Vraag dan onze gratis folder aan. Hierin vertellen we je meer over het leven na een hartinfarct.
iPad met een foto van een koppel

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)