Al jong operaties

Arianne, de moeder van Zinzy vertelt: “Tijdens de 20-wekenecho bleek dat er van alles mis was met het hartje van Zinzy. De rechterkant van het hart was minder goed ontwikkeld en 2 slagaders waren omgewisseld. En er zat een gaatje in haar hart. Ze werd na de geboorte meteen geopereerd, 10 maanden later volgde er een tweede operatie. Toen ze bijna 4 was was de derde en meest spannende operatie. Er viel een pak van ons hart toen die geslaagd was.”

Sneller moe

Zinzy: “We hebben een trampoline in de tuin en ik zit op turnen en boksen. Sporten lukt wel, maar ik ben wel sneller moe. Bij een wedstrijdje rennen geef ik meestal al op de helft op, terwijl andere kinderen gemakkelijk de finish halen. Mijn energie is dan op. Vroeger rende ik ook harder dan mijn zusje, maar nu is zij sneller. Dat is jammer, maar er zijn ergere dingen in de wereld.”

“Naar school ga ik nu altijd met de elektrische fiets. Dat is heel fijn. De heenweg lukt wel op een gewone fiets, maar terug fietsen is lastig na een hele schooldag. Verder moet er altijd een rolstoel mee als we op vakantie ergens heen gaan of naar een pretpark. Dat is helaas nodig, want op zulke dagen raakt mijn energie in de loop van de dag meestal wel op.”

Geen politieagent of topsporter

“Nu weet ik nog niet wat ik wil worden, misschien schooljuf. Dat is iets wat wel kan. Beroepen waar je heel actief moet zijn, zoals politieagent of topsporter zijn voor mij niet geschikt. Maar dat wil ik ook niet, dus dat komt goed uit. Ik moet dus altijd rekening houden met wat ik wel en niet kan.”

Positieve blik

Arianne: “Ons leven is wel anders dan andere gezinnen. We beseffen goed dat Zinzy een hartpatiënt is en blijft. Ook later. Ons motto is: waar een wil is is een weg. Ik ben ervan overtuigd dat Zinzy er wel gaat komen. Ze moet zelf voelen of haar ambitie haalbaar is, en wanneer ze die moet bijstellen. Ze kijkt gelukkig zelf met een positieve blik naar de toekomst. Ze gelooft in zichzelf. Ze weet dat ze ook de beste in dingen kan zijn. Dat is mooi om te zien.”

Zinzy fotoboek

Kris Krokodil helpt kinderen met een hartafwijking

Kris heeft al veel kinderen geholpen om te begrijpen wat er met hen aan de hand is. Ook Zinzy heeft veel aan haar knuffelvriendje gehad.
Kris Krokodil knuffel en Ilse

Hoop voor andere kinderen

“Ontwikkelingen in onderzoek, zoals nieuwe hartkleppen die levenslang meegaan zijn voor Zinzy interessant. Ze heeft een lekkende hartklep. Dan hoeft ze in de toekomst misschien maar één operatie. We weten ook dat ze later weer hartproblemen kan krijgen. Maar zeker weten ze dat niet, artsen doen er geen uitspraken over. We zien het wel. Het zou mooi zijn als het onderzoekers lukt om dit beter te voorspellen.”

Zinzy voegt er zelf aan toe: “Ik hoop dat ze iets kunnen regelen dat ik een nieuw hart krijg. Zodat ik weer voldoende energie krijg, en hetzelfde ben als iedereen. Maar ik wil dit vooral voor andere kinderen. Als het voor mij niet kan, dan kan het niet.”