"Vrienden vragen me weleens, en heb je de wereld al gered? Daar moet ik altijd wel om lachen. Want ja, mijn idealen zijn groot: ik wil graag dat minder mensen een hart- of herseninfarct krijgen. Maar een nieuw medicijn vind je niet zomaar. Dat vergt jarenlang onderzoek."

We weten nog maar zo weinig

"Ons hart- en vaatstelsel is zo complex, en we weten eigenlijk nog maar zo weinig. Ik vind het ontzettend uitdagend om hieraan te werken."

Stukjes slagaderverkalking onderzoeken

"Gelukkig vind ik mijn werk erg leuk. Elke dag is anders. Het ene uur geef ik college aan studenten en daarna sta ik weer in het lab. Daar begeleid ik ook de jonge onderzoekers. Ik geniet van hun enthousiasme."

"We onderzoeken stukjes slagaderverkalking. Die zijn tijdens een operatie weggehaald uit de halsslagader van patiënten. We willen weten welke immuuncellen in zo'n stukje slagaderverkalking actief zijn. "

Patiënten helpen mee

"Veel patiënten helpen ons een stap verder. Ze geven toestemming om in het lab een stukje van hun slagaderverkalking onderzoeken."

Mijn favoriete cel

"Mijn favoriete immuuncel is de mestcel. Die zit vol met kleine bolletjes. Hij zit bijvoorbeeld in je huid en longen, daar is hij nodig voor de afweer. Als een soort handgranaat kan hij heel snel virussen en bacteriën doden. Maar mestcellen kunnen ook slagaderverkalking verergeren, en zo je risico op hart- en herseninfarcten vergroten."

Test met medicijn

"Mestcellen zijn dus nodig én schadelijk. We testen nu hoe we de slechte functie van de mestcel kunnen remmen met een medicijn dat al op de markt is tegen astma."

Dekkerbeurs biedt nog meer kansen voor Ilze

​Ilze kreeg in januari 2020 een Dekkerbeurs uitgereikt van de Hartstichting. Hiermee kan ze nog meer onderzoek doen naar slagaderverkalking.

Bij de uitreiking vertelde ze: "Dankzij de beurs kan ik veel nieuws ontdekken over slagaderverkalking. Dat is belangrijk, want er zijn dringend nieuwe medicijnen nodig om de gevolgen van slagaderverkalking te verminderen."

Fijn dat je ons wil steunen

Kies een maandelijks bedrag