Hartstichting.nl wordt geladen

Hoe het begon

“In ons bedrijf leefde al langer het idee ons in te zetten voor een maatschappelijk doel. Maar welk doel? Een paar jaar geleden belde de Hartstichting. Er volgde een goed gesprek over het programma Hart voor de Zaak en het werk van de Hartstichting. Het viel allemaal heel mooi samen. Op deze manier doen we iets goeds voor de gezondheid van onze werknemers en dragen we tegelijkertijd bij aan het werk van de Hartstichting. We zien het nog steeds als een perfecte match.”

Werknemers enthousiast

“Vanuit ons partnership krijgen we voor onze werknemers onder andere korting op de Persoonlijke Gezondheidscheck. We boden deze eerst aan ons kantoorpersoneel aan. Een groepje werknemers reageerde direct enthousiast, daarna haakten er meer werknemers aan en het begon steeds meer te leven in het bedrijf.”

Gezondheidscheck voor hele bedrijf

“We kregen vanuit de monteurs in de buitendienst het signaal dat zij ook mee wilden doen. Toen hebben we het voor de hele organisatie uitgerold. Als bedrijf word je goed begeleid bij het aanbieden van de check, het werkt heel professioneel. Voor de werknemers is het laagdrempelig. Je doet het thuis, hoeft nergens naar toe, in coronatijd was dat een voordeel. En als werkgever voldoe je met het aanbieden van de gezondheidscheck gelijk ook aan de wettelijke verplichting voor preventief medisch onderzoek.”

Gerrit praat met een collega

Korting op gezondheidscheck

Als Hart voor de Zaak partner krijg je korting op de Persoonlijke Gezondheidscheck voor al je werknemers. De gezondheidscheck bestaat uit:

• Online vragenlijst over onder andere leefstijl
  • ​Zelftests: o.a. bloeddruk meten, BMI, hartslag en cholesterol
  • Uitgebreid rapport met je waarden en leefstijltips

Steeds opnieuw meten

“Het belangrijkste vinden wij dat iedere werknemer zich fit en vitaal voelt en de kans krijgt de eigen gezondheid in kaart te brengen. Meten is weten. Daarom bieden wij de check om het jaar aan. Zo kunnen werknemers over langere termijn kijken en de waarden vergelijken. Waarom is mijn cholesterol of bloeddruk dit keer lager of juist gestegen? Wat is er gebeurd of veranderd?”

Een man meet zijn bloeddruk

Direct in actie en gezonder leven

“Als de uitslag tegenvalt, kun je direct actie ondernemen om je leefstijl aan te passen. Of even bij de huisarts langs te gaan om wat dingen te laten checken. En het is heel fijn om te zien dat het ook echt werkt. We weten dat een aantal werknemers er heel bewust mee bezig is. Zij zijn gezonder gaan eten en bewegen meer.”

Het vertelt ons ook iets

“Je doet de check anoniem, de uitslag blijft een privézaak en is ieders eigen verantwoordelijkheid. Wel krijgen wij na afloop een algemene rapportage. Hierin kun je zien hoe jouw bedrijf het doet ten opzichte van andere bedrijven, een soort benchmark. Wij hebben gemiddeld een lager ziekteverzuim dan in andere bedrijven. Ik weet niet of dat door dit programma komt, maar het helpt ongetwijfeld mee. In die zin kan een programma als dit bijdragen aan minder ziekteverzuim en ook de druk op de gezondheidszorg verminderen.”

Voordelen van het partnership

• Kies elk jaar uit tools voor je bedrijf, zoals een AED, reanimatiecursus of bloeddrukmeters
  • Korting op de Persoonlijke Gezondheidscheck
  • Een vitaliteitspakket voor werknemers
  • Goed werkgeverschap en trotse en vitale werknemers
  • Tonen van maatschappelijke betrokkenheid

3 vliegen in één klap

“Ik vind het mooi dat je als bedrijf je werknemers kunt helpen en stimuleren aan hun gezondheid te werken. En je krijgt op hoofdlijnen inzicht in de gezondheid van werknemers, dat is fijn. Met onze maandelijkse steun aan de Hartstichting dragen we bovendien bij aan voorlichting en onderzoek van de Hartstichting, zodat hart- en vaatziekten preventief worden aangepakt. Het is dus eigenlijk 3 vliegen in één klap.”

Aanrader

“Wij waren één van de eerste partners die zich aansloten bij het programma Hart voor de Zaak. Inmiddels zijn er 248 partners. Dat laat wel zien dat veel meer bedrijven dit belangrijk vinden. Ik kan het elk bedrijf aanraden. De Hartstichting doet hiermee goed werk. Zij bieden ook online bijeenkomsten aan. Zelf heb ik een keer deelgenomen aan de online bijeenkomst over vitaliteit en bloeddruk.”

Word ook Hart voor de Zaak partner

Heb jij ook hart voor je werknemers? Ontdek wat dit partnership je als bedrijf oplevert en meld je aan.
Een man vormt een hart met zijn handen