Je kunt een AED zelf kopen. Maar het kan ook een goed idee zijn om dit samen met je buurt te doen. Je kunt organisaties vragen bij te dragen aan de kosten, zoals de gemeente, bedrijven in de buurt of serviceclubs zoals de Rotary of Lions.

Mist jouw buurt nog een AED?

In sommige woonwijken zijn te weinig AED’s dag en nacht bereikbaar. Bekijk op onze kaart waar dringend AED's nodig zijn.

Waar op letten bij aanschaf?

Er zijn verschillende soorten AED's. Het is belangrijk dat een AED die buiten hangt bij alle weertypen (regen, warmte, stof) goed werkt. Let op de onderstaande punten of vraag dit na bij de leverancier:

• Hoe goed kan de AED tegen weersinvloeden? Let op de IP-waarde. Hoe hoger, hoe beter de AED tegen alle weertypen kan. We raden aan minimaal IP44 voor de AED en IP54 voor de buitenkast of combi-IP-waarde van minimaal 54.
  • Geeft je AED instructies in meer talen en is dit een prettige manier?
  • Hoe krijg je bericht als er iets mis is met de AED? Dit kan via een licht- of geluidssignaal of via je telefoon.
  • Wat is de garantie en levensduur?

Dit is misschien interessant voor jou!

Misschien kom je in aanmerking voor een AED via de Saving Lives Foundation. De voorwaarden zijn onder andere dat je AED dag en nacht beschikbaar is en aangemeld is bij HartslagNu.

• Hoe regel ik het onderhoud van mijn AED?

Een AED heeft onderhoud nodig, ook als die niet gebruikt wordt. Het onderhoud bestaat onder andere uit het vervangen van de elektroden en de accu. Dit kun je regelen via een servicecontract met de leverancier.

De AED geeft zelf op tijd aan als de batterij bijna leeg is, bijvoorbeeld met licht- of geluidsignalen. Maar het is goed om zelf je AED af en toe te controleren.

Is je AED aangemeld bij het oproepsysteem van HartslagNu? Dan staat de verloopdatum van de batterijen en de elektroden in het systeem. Je krijgt dan automatisch een bericht als de datum (bijna) verstreken is.

• Hoe verzeker ik mijn AED?

De kans op diefstal of vernieling is klein. Maar wil je de AED toch verzekeren? Check voor de zekerheid of dit valt onder de eigen inboedel- of opstalverzekering. En vraag naar de opties bij de AED-leverancier.

Ophangen van je AED

Een AED is medisch apparaat en moet goed beschermd in een kast worden opgehangen. Hang de AED bij voorkeur buiten op. Zo is hij goed bereikbaar voor de hele buurt.

Aandachtspunten:

• Elektriciteit: de buitenkast heeft elektriciteit nodig voor het verlichten en verwarmen van de AED.
  • Slot: zonder slot kan je AED het snelst worden ingezet bij een hartstilstand. Wil je per se een slot? Kies dan een pincodeslot. Hangsloten kunnen namelijk gaan roesten of bevriezen en kunnen dan niet snel meer openen.

Aanmelden AED

Heb je een AED gekocht en opgehangen?

• Meld de AED aan bij het reanimatie oproepsysteem HartslagNu om levens te kunnen redden in de hele buurt.
  • Zorg dat er een duidelijke beheerder van de AED is. Diegene zorgt voor de gegevens in het oproepsysteem en het regelmatig checken van de AED.