Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Leer reanimeren

In een reanimatiecursus leer je reanimeren en een AED bedienen. Je weet daarna hoe je moet handelen bij een hartstilstand. Meld je aan voor een reanimatiecursus in jouw buurt. Reanimatiepartners van de Hartstichting verzorgen reanimatiecursussen in het hele land. Je krijgt les van een erkend instructeur van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).

Wat leer je bij een reanimatiecursus?

In de basiscursus van ongeveer 4 uur komt aan bod:

• hoe je een hartstilstand herkent en wat je dan als eerste doet
    • hoe je moet reanimeren en in welk tempo
    • hoe je een AED aansluit en bedient

Samen met andere cursisten oefen je alle reanimatiestappen op oefenpoppen en maak je gebruik van een oefen-AED. Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat.

Aanmelden reanimatiecursus

De Hartstichting organiseert reanimatiecursussen en herhalingslessen op ruim 500 locaties in Nederland. Zoek een reanimatiecursus of herhalingsles in jouw buurt en meld je aan.

Meld je aan

Wat kost een reanimatiecursus?

Een reanimatiecursus kost gemiddeld € 35 inclusief lesboekje. Een herhalingscursus kost gemiddeld € 15.
    Belangrijk om te weten: diverse zorgverzekeraars vergoeden een reanimatiecursus via de aanvullende verzekering. Check dit bij jouw verzekering. Meestal vind je deze vergoeding onder het kopje 'preventieve zorg' of 'preventieve cursus'.

Lage kosten door inzet Reanimatiepartners Hartstichting

We werken met Reanimatiepartners, die geen winst maken. Hierdoor houden we de prijzen zo laag mogelijk. De cursusprijs is niet overal hetzelfde. Dit heeft te maken met verschil in kosten voor bijvoorbeeld zaalhuur en apparatuur.

> Meer over Reanimatiepartners

Wie mag een reanimatiecursus volgen?

Er zijn geen toelatingseisen voor het volgen van een reanimatiecursus. Het is wel belangrijk dat je voldoende uithoudingsvermogen hebt, omdat reanimeren inspannend is. Reanimeren is niet moeilijk. Iedereen vanaf 14 jaar kan het leren en is hier lichamelijk en mentaal toe in staat.

Elk jaar een herhalingscursus

Het is belangrijk elk jaar een herhalingscursus reanimatie te volgen, om alle vaardigheden weer eens goed te oefenen. Door herhalingslessen te volgen, blijft je kennis op peil en gaan de handelingen in een noodsituatie als vanzelf. Een herhalingscursus duurt ongeveer 2 uur.

Reanimatie App

Maak na de reanimatieles gebruik van onze Reanimatie App om je kennis op peil te houden. Via deze app ontvang je ook een reminder als jouw certificaat bijna verlopen is. Ook blijf je op de hoogte van de nieuwste inzichten en leer je reanimeren volgens de laatste richtlijnen.

> Meer over de Reanimatie App

Kun je al reanimeren? Meld je aan als burgerhulpverlener

Als je een reanimatiediploma hebt, is het belangrijk om de vaardigheden bij te houden. Dit doe je door een jaarlijkse herhalingsles te volgen. Nog belangrijker: zet jouw vaardigheden actief in als burgerhulpverlener. Via een berichtje op je mobiel kun je een leven redden in jouw buurt. Het is mooi en waardevol werk.

> Meer over burgerhulpverlening

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel de Infolijn: 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

Lees meer over leren reanimeren

Reanimatie App