Hartstichting.nl wordt geladen

Waarom koud afdouchen?

Kou heeft verschillende positieve effecten op je gezondheid. Blootstelling aan kou verbetert je stofwisseling. Daardoor verbrand je meer suikers en vetten. Daarnaast heeft kou ook een effect op je immuunsysteem.

Bij blootstelling aan kou wordt bruin vetweefsel actief. Actief bruin vet zet energie om in warmte, het verbrandt calorieën. Zo zorgt het ervoor dat de lichaamstemperatuur op peil blijft. En hoe vaker je de kou opzoekt, hoe meer bruine vetcellen je lichaam aanmaakt.

In 7 dagen opbouwen

Om mensen warm te maken voor een koude douche organiseren hoofdonderzoeker Mariëtte Boon samen met huisarts en koudetrainer Monique Tjon-a-Tsien en leefstijlcoach Annoesjka de Graaf een speciale ‘vet koele douche challenge’ van 21 t/m 27 november. Deelnemers kunnen in 7 dagen het koud afdouchen opbouwen naar 90 seconden. Kijk op instagram voor tips en begeleiding. Aanmelden kan via deze website: Vet Koele Douchechallenge (annscoaching.nl)

Waarschuwing voor hartpatiënten: wees voorzichtig met koud douchen. Deze afkoeling belast het hart extra. Dit kan bestaande klachten zoals pijn op de borst of hartritmestoornissen verergeren.