Als het gaat om jongeren zijn de cijfers niet minder alarmerend: bijna net zoveel jongeren vapen als roken. 21,7 procent van de Nederlandse jongeren en jongvolwassenen heeft in het afgelopen jaar een e-sigaret gebruikt.

“Bizar. Ik geloof gewoon niet dat dit nu gebeurt en er in Milaan en New York rokende modellen op de catwalk lopen. Jonge kinderen zijn heel makkelijk te beïnvloeden en volgen letterlijk hun idolen. Een sigaret of vape is geen modeaccessoire en ik roep alle mensen werkzaam in de modewereld op hun verantwoordelijkheid te nemen”, zegt Nicole Huisman, styliste voor o.a. Vogue en LINDA.meiden.

Voorbeeldfunctie

Twee derde van de Nederlanders wil dat roken en vapen niet meer te zien is in films, op tv, in tijdschriften, in muziekvideo’s en op (social) media. Dit bleek uit onderzoek uit 2023 van Hartstichting, KWF en Longfonds – de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. De meeste Nederlanders vinden dat professionals zoals regisseurs, acteurs, muzikanten en influencers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en beelden van sigaretten en vapes in de ban moeten doen. Ook vindt 73 procent van de Nederlanders dat rookvrij het nieuwe normaal is.

De fondsen willen samen met hun ambassadeurs dat de modewereld stopt met jongeren het signaal te geven dat roken aantrekkelijk of interessant is. Roken en vapen is extreem ziekmakend en verslavend en veroorzaakt ellende voor gebruikers.

Mandy Woelkens, hoofdredacteur LINDA.meiden magazine: “De Fashion Week is hét symbool van de modewereld, ook in Nederland. De Fashion Week zet de trends en zou zich dus juist extra bewust moeten zijn van voorbeeldgedrag. Wij roepen de Amsterdam Fashion Week op een vuist te maken en modeontwerpers en alle mensen werkzaam in het vakgebied te wijzen op hun verantwoordelijkheid“.

Mandy Woelkens

”We weten dat veel influencers en vakgenoten het goede voorbeeld willen en kunnen geven, we vragen hen het voortouw te nemen en collega’s op te roepen hun stem te laten horen. Hiermee streven wij samen naar een Rookvrije Generatie”, vervolgt Mandy.

Naast Nicole Huisman en Mandy Woelkens strijden invloedrijke mensen uit de mode- en mediawereld tegen de verheerlijking van roken en/of vapen in sectoren die voor jongeren als voorbeeld dienen: Dieuwertje Blok, William Rutten, Tim Oliehoek, Olivia Lonsdale, Sterre Koning, Nnelg en Défano Holwijn steunen de Rookvrije Generatie.

“Ik dacht dat we dit wel achter ons hadden gelaten,” zegt Nicole Huisman in het radio-programma De Nieuws BV op NPO 1. Zij roept andere media- en beeldmakers op hun stem te laten horen.