Harde wind

"Het was deze keer inderdaad superspannend”, zegt Martijn van Dijk, bedenker en organisator van het event. “Want het windraam waarbinnen Hoek tot Helder gevaren kon worden sluit op 6 november. Dus geweldig dat het nog lukt om aanstaande woensdag de tocht te varen. Het gaat lekker hard waaien en we hebben voor november ook nog eens aangenaam weer.”

Records

Deze editie van Hoek tot Helder was in een recordtijd van 12 minuten uitverkocht. Het ziet er naar uit dat ook de opbrengst weer records gaat breken. Hoek tot Helder is met 130 kilometer de langste kitesurftocht van de wereld, die in één dag wordt afgelegd langs een klotsende Noordzee.

Bucketlist

Het evenement is inmiddels uitgegroeid tot een bucketlist-event voor kitesurfers uit heel Europa en zelfs daarbuiten. Aan de afgelopen edities van Hoek tot Helder deden deelnemers van allerlei niveaus mee. Kitesurfgrootheden als Kevin Langeree, Lasse Walker en Gijs Wassenaar bijvoorbeeld.

Maar ook presentator Beau van Erven Dorens en olympisch schaatskampioen Mark Tuitert verschenen al twee keer aan de start. En waar Tuitert in 2019 de finish haalde, lukte Van Erven Dorens dat nog nooit. Hij heeft zich echter voorgenomen om het deze editie nog één keer te proberen.