Minder levervet, lagere bloeddruk

De onderzoekers lieten mensen een dieet zonder vruchtensuiker volgen. Deze mensen bleken minder vet in hun lever te hebben en ze hadden een lagere bloeddruk. Ook onderzochten ze ruim een miljoen mensen die door een erfelijke aandoening minder goed vruchtensuiker kunnen opnemen. Deze mensen bleken niet alleen minder vet in hun lever en een lagere bloeddruk te hebben, maar ook een lager risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Oorzaak aangetoond

Dat er een verband was tussen (vruchten)suiker en het ontstaan van hart- en vaatziekten en diabetes type 2, was al bekend. Maar daarmee was nog niet aangetoond, dat deze suikers ook daadwerkelijk deze ziekten veroorzaken. “Mensen die veel vruchtensuiker binnenkrijgen kunnen ook andere ongezonde leefgewoonten hebben, die leiden tot type 2 diabetes en hart- en vaatziekten. Daarom was het belangrijk om dit goed uit te zoeken”, licht hoofdonderzoeker professor Martijn Brouwers toe.

Hoofdonderzoeker professor Martijn Brouwers

Suikertaks

In Nederland hebben meer dan één miljoen Nederlanders diabetes type 2 (suikerziekte). Suikerziekte is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. De onderzoeksresultaten ondersteunen maatregelen om de consumptie van vruchtensuiker te verminderen, bijvoorbeeld door de invoering van een suikertaks.

Bindende afspraken nodig

De Hartstichting en alliantiepartners pleiten bij de overheid voor bindende afspraken om voedingsmiddelen gezonder te maken. Het gaat om het verminderen van zout, verzadigd vet en suiker in bewerkte producten. Het Nationaal Preventieakkoord (2018) is volgens de alliantie te vrijblijvend.

Supermarkten

Zo beloofden supermarkten mensen te stimuleren gezondere keuzes te maken. Maar ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten, bleek uit de Superlijst Gezondheid 2022, een onderzoek waar de Hartstichting aan meewerkte. Brouwers: “Als supermarkten hun klanten meer zouden helpen gezondere keuzes te maken, dan zal dat bijdragen aan een gezondere bevolking.”

De onderzoeksbevindingen zijn gepubliceerd in de wetenschappelijke tijdschriften American Journal of Clinical Nutrition, Clinical Nutrition en Diabetes Care.

Wat is vruchtensuiker?

Vruchtensuiker (fructose) komt van nature voor in fruit. Voedselfabrikanten gebruiken het als zoetstof in bijvoorbeeld koek, snoep, vruchtensappen en frisdrank. Maar ook andere bewerkte producten, zoals vruchtenyoghurt en kant-en-klaar-sauzen bevatten relatief veel fructose. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je niet te veel suiker binnen.

Fruit bevat naast vruchtensuiker allerlei gezonde voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels. Fruit is dus gezonder dan zoete snacks, die wel suikers, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten. Daarom is het advies om 2 porties fruit (200 gram) per dag te eten.