Kippenvel onder de Eiffeltoren

Samen met andere deelnemers haalde hij bijna 100.000 euro op. Met het geld doen wetenschappers onderzoek naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen.

Het fietsevenement, met de naam Cycle Paris, vindt plaats van 26 t/m 30 mei.  De fietsers dragen niet alleen bij aan onderzoek, maar ook aan de (eigen) hartgezondheid. Bewegen verlaagt de bloeddruk en de kans op hart- en vaatziekten. Waarom dit belangrijk is, weten deelnemers maar al te goed. Zonder uitzondering hebben zij iets met het hart.

Eventmanager Anna Koster van de Hartstichting: “De ene staat als zorgverlener aan het bed, een ander fietst mee omdat die iemand kent die werd getroffen door een hartaandoening. Maar ook mensen die zelf patiënt werden, doen mee. Iedereen heeft een verhaal. Eenmaal onder de Eiffeltoren houdt niemand het droog. Dat is echt een kippenvelmoment.”

Trappen voor medische vooruitgang

Coen van der Zanden uit Sint-Michielsgestel is een van die deelnemers met een verhaal. Zijn vader overleed op 56-jarige leeftijd aan zijn vierde hartinfarct. Van der Zanden: “Helaas waren er toen nog geen oplossingen om zijn leven te verlengen. Op mijn veertigste kreeg ik dezelfde hartproblemen als hij destijds had.

Drie jaar daarna belandde ik, ondanks een gezondere leefstijl voor de tweede keer in het ziekenhuis. Er werden weer twee stents geplaatst. Ondertussen was ik intensiever gaan fietsen. Plotsklaps kreeg ik mijn derde hartinfarct.

Gelukkig is de wetenschap inmiddels zover, dat ik binnen een jaar na mijn operatie een sportieve uitdaging kan aangaan, zoals deze.” Coen fietst niet alleen 550 km van Den Haag naar Parijs, maar in het najaar ook een tocht van 750 km van Apeldoorn naar Berlijn.

Etappes

De tocht verloopt langs verschillende etappes van zo’n 125-175 km. Elke dag fietsen de deelnemers zo’n 6 tot 8 uur. “De eerste etappes kennen amper hoogtemeters en zijn daarom wat langer. Maar bij de laatste etappes moeten de fietsers flink op de pedalen. Daarom hebben we deze wat korter gemaakt,” vertelt Anna Koster.

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.