De onderzoekers toonden dat aan bij 291 patiënten die een operatie ondergingen, waarbij de bloedsomloop standaard onderbroken moet worden. De Hartstichting gaf in 2020 twee onderzoeksconsortia de opdracht om een smartwatch te ontwikkelen die een hartstilstand kan detecteren én 112 alarmeert. De onderzoeksresultaten zijn vandaag verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet Digital Health en zijn een belangrijke eerste stap in het onderzoeksproject ‘Hartstilstand zonder getuigen’ waartoe de Hartstichting het initiatief nam.

Overlevingskans vergroten

Jaarlijks krijgen 17 duizend mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Volgens internationaal onderzoek is er in ongeveer 60% van de gevallen geen getuige. Met de ontwikkeling van dit slimme horloge die een hartstilstand kan detecteren én 112 kan alarmeren, wil de Hartstichting ook voor deze groep de overlevingskans vergroten.

De artsen en wetenschappers voerden het onderzoek uit bij 291 patiënten, die een operatie moesten ondergaan waarbij het gebruikelijk is dat de bloedsomloop even stil komt te liggen. Bijvoorbeeld de plaatsing van een ICD, waarbij cardiologen moeten testen of de ICD ingrijpt bij een hartritmestoornis die een hartstilstand veroorzaakt.

voorbeeld van de betreffende smartwatch

De deelnemende patiënten hadden vooraf aangegeven bereid te zijn om de smartwatch tijdens de operatie te dragen. Bij vrijwel alle patiënten stelde het horloge de hartstilstand succesvol vast.

Speciale software

De onderzoekers maakten gebruik van de Cardiowatch van het bedrijf Corsano Health. Het horloge is voorzien van speciale software die de onderzoekers hebben getraind. Het maakt gebruik van PPG sensoren, die kunnen meten of er door de kleinste bloedvaatjes in de huid minder bloed stroomt. Dat gebeurt als de bloedsomloop stilvalt door een hartstilstand.

Nog testen in het echte leven

In het vervolgonderzoek gaan de onderzoekers kijken of deze techniek ook volledig betrouwbaar is in het normale leven. Op een operatietafel ligt iemand stil, maar in het dagelijks leven maken mensen allerlei bewegingen. Voor dit vervolg zoeken de onderzoekers nog gezonde vrijwilligers, ICD-dragers en andere hartpatiënten, die mee willen doen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op www.detect-study.com

Oplossing nodig

Het doel van het Nijmeegse onderzoek, DETECT, is een smartwatch die een hartstilstand kan signaleren én hulpdiensten kan inschakelen. Veel mensen krijgen namelijk een hartstilstand als ze alleen zijn.  Dan zijn er geen getuigen die hulp kunnen bieden en/of inschakelen. Mensen hebben dan geen kans om een hartstilstand te overleven. Voor het geval een horloge onterecht een hartstilstand signaleert, is het de bedoeling dat gebruikers een oproep naar de meldkamers kunnen annuleren. Ook dit gaan de onderzoekers in de komende periode testen.

Over het onderzoek

De Hartstichting nam in 2020 initiatief voor het onderzoeksprogramma Hartstilstand zonder getuigen. Met het landelijke netwerk van burgerhulpverleners en AED’s zijn de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand sterk gestegen.

Beeld Radboudumc, vlnr onderzoekers Judith Bonnes, Roos Edgar en onderzoeksleider Niels van Royen.

Foto van vardiologen Judith Bonnes, Roos Edgar en onderzoeksleider Niels van Royen

De Hartstichting wil ook mensen die een hartstilstand krijgen waar geen omstander bij is, overlevingskansen bieden. DETECT is één van de twee onderzoeken die de Hartstichting financiert vanuit de PPS-toeslag die door de Topsector Life Sciences & Health (Health~Holland) beschikbaar is gesteld aan de Hartstichting om publiek-private samenwerkingen te stimuleren. Naast het Radboudumc en het Erasmus MC nam ook het Maastricht UMC+ deel aan het onderzoek.

De hele ontwikkeling van de smartwatch wordt van begin tot eind op de voet gevolgd door documentairemakers Jessica van Tijn en Pamela Sturhoofd van Special Eyes Film Productions. Zij legden ook vast hoe de smartwatch in het DETECT-onderzoek tijdens een hartoperatie werd getest.